Sjuk utan tecken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Sjuk utan tecken?

    I förrgår dog en golden (ciklid) för mig, jag var inte hemma så pojkvännen tog bort den. Jag frågade sen hur den såg ut men den var väldigt uppäten så det var svårt att säga några sjukdomstecken.

    Sen idag fick jag plocka upp en till cilkid (i detta fall en Pseudotropheus Callainos). Han levde o de andra fiskarna gick åt hårt på stackarn. När jag tog upp honom såg jag att han var lite brunfärgad på kroppen, fläckvis, som annars ska vara ljusblå. Jag vet inte om de var de andra fiskarnas bett som gjort det eller annat. Hans ögon o fenor var okej, men kroppen var jusblå, lite randig (som de ska vara om de mår bra) och med lite brungula fläckar.

    Har ingen aning om vad som kan vara fel. Har haft nitratproblem tidigare, men matat sparsamt. De kan väl inte få för lite mat. Har oftast fått flingor, och då o då räkmix (tills jag ska fixa räkmix själv här hemma).
  • ciklider
    • November 2005
    • 450

    #2
    Jag tycker att du ska gå in med ett vattenprov på din akvariehandel.. Om du nu haft nitritproblem tidigare... Det kan vara kämpigt att bli av med..
    sometimes shit just happens

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Det var väl nitrAtproblem hon hade haft eller?

      Kommentar

      • ciklider
        • November 2005
        • 450

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Det var väl nitrAtproblem hon hade haft eller?
        Ska man mata sparsamt då?
        sometimes shit just happens

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av ciklider
          Ska man mata sparsamt då?
          nope.
          nitrat blir man enklast av med antingen mycket växter eller vattenbyten.
          mata sparsamt hjälper inte utan kan försvaga fiskarna så dom insjuknar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • ciklider
            • November 2005
            • 450

            #6
            Tack det var det jag trodde!
            sometimes shit just happens

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nja, nitrat kommer från protinet i fodret så när man matar lite blir det mindre ammonium,nitrit, nitrat.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • helen_wigh
                • November 2005
                • 83

                #8
                Det är nitrAt problem som jag haft tidigare, o testade igår igen - den halten ligger på 50 som i början. Sjönk till 20-25 men har tydligen gått upp igen. Fick rådet att mata sparsamt, byta vatten o tillföra nitriveck. Men jag får nog köra vattenbyte då. Gör det vanligtvis 1gg månad. (375l akvarium)...

                Kommentar

                • ciklider
                  • November 2005
                  • 450

                  #9
                  Vad har du för fiskar? Räcker det med vattenbyte 1 gång i månaden? Vi gör vattenbyte i gång i veckan på alla våra akvarium.. Det är klart vi har Tanganyika ciklider i våra och dom kräver ju jättefint vatten..
                  sometimes shit just happens

                  Kommentar

                  • helen_wigh
                    • November 2005
                    • 83

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklider
                    Vad har du för fiskar? Räcker det med vattenbyte 1 gång i månaden? Vi gör vattenbyte i gång i veckan på alla våra akvarium.. Det är klart vi har Tanganyika ciklider i våra och dom kräver ju jättefint vatten..
                    Jag har Malawi ciklider. Nej jag har alltid gjort vattenbyte 1 gång i månaden, har gått bra i 6 år iaf. Känner att de är lagomt för att inte störa balansen i vattnet. Nu har jag haft nitratproblem, sen jag bytte akvarium (samma storlek sen förut) i början av dec. Var bra i ngr veckor, men verkar ha kommit tillbaka nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...