va E DETTA ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _mattias_w
    Banned
    • September 2005
    • 111

    va E DETTA ?

    när ja hade köpt ett par dalmatin molly o sen när jag kom hem såg ja ett kryp på den. krypet va rund o ca 3mm i diametern och platt och gråbechaktig tacksam för svar
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Läs på sjukdomsavdelning, kan det kanske vara karplöss?
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • _mattias_w
      Banned
      • September 2005
      • 111

      #3
      aa de verkar som de citerar en text här (KarplössKarplöss är parasitära kräftdjur från släktet Argulus och de är några millimeter stora, runda med tandad bakkropp och platta.

      Karplöss uppehåller sig på fiskarnas hud där de lätt syns. Det bildas rödaktiga ställen på huden där lössen angripit. Dessa ställen kan lätt infekteras.

      Karplusen håller sig fast på fisken och suger blod ur denne med hjälp av en gadd. Sammandragningar i tarmen skapar ett undertryck i gadden, och blodet sugs in i karplusen.

      För att förorsaka fisken minst besvär visar det sig att flera karplöss gärna söker sig till symmetriskt belägna platser på fisken. Den 'jämna belastningen' verkar irritera fisken mindre.

      Fisken skadas av karplusen på flera sätt. Blodavtappningen förorsakar blodbrist, sjukdomar kan överföras, karplusen avger ett gift som till och med kan döda och den lämnar efter sig ett sår som lätt infekteras av Saprolegnia och andra sjukdomar.
      Plocka upp fisken i en håv och peta försiktigt bort karplusen med nageln eller något liknande föremål.)

      verkar vara detta. den hadde bara en och den petade jag bort lätt, kan dom fortsätta leva i akvariet och hoppa på nån ny fisk ?? eller kan dom spridas typ eller ?? //mattias

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Den hamnade i vattnet eller? Jag hade plockat väck den från karet, om du itne hittar den akn du ju se om den angriper någon annan fisk, och plocka upp den då.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • _mattias_w
          Banned
          • September 2005
          • 111

          #5
          mm, jag tror inte den är i akvariet, för jag tog upp den i en håv och peta bort den där, men den kanske kom igenom håven men det tror jag inte..

          men kan dom föröka sig o så eller ??

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Inte om det bara är en
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • _mattias_w
              Banned
              • September 2005
              • 111

              #7
              nee de förstår jag men jag menar om de va två, att jag inte såg nån eller att den trillat av innan ...men kan de föröka sig i vattnet ?? (om de är minst en av varige kön) ??

              Kommentar

              Arbetssätt...