Dödlig smitta eller bara gammal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

    Dödlig smitta eller bara gammal?

    har ett relativt nystartat litet akvarium (45l innehållande 6 rosentetor och 2 otocinclus vittatus uppstartat för 4 veckor sedan).
    Hittills har allt verkat bra... fiskarna har varit pigga å glada.
    Tills idag då den större utav ottos:arna helt plötsligt inte kunde simma som vanligt. Den roterade i vattnet när den simmade och kraschlandade när den skulle suga sig fast... efter någon timme så fick den små dösryckningar å nu är det dags för begravning.

    Vad var det som hände? Kan erkänna att jag har ingen koll på nitrit och sånt. Då snubben i affären påstod att medlet (nutrafin biological aquarium supplemnt) som jag använde vid uppstarten skulle eliminera sådana problem så länge medlet räckte (använde det sista idag). Hade han fel?

    Tetrorna har varit lite enstöriga efter nyår (hårt festande kanske ) men piggade på sig så fort jag la in en fråga om det här på forumet för någon dag sedan(tog väl åt sig av kritiken )

    Tillsaken hör.. att denna ottos som nu finns i fiskhimelen var väldigt stor då jag köpte den (5-6cm), kan det vara så att den helt enkelt var gammal å döende redan innan? Den andra ottosen verkar än så länge inte vara speciellt bekymrad (denna är mycket mindre 2-3 cm).
    Under ytan, är vi alla små...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det var helt säkert inte O. vittatus - den arten blir bara lite drygt 3 centimeter lång. Kan ha varit nån Parotocinclus kanske.

    Men... Det låter som nån form av förgiftning. Lite tätare vattenbyten så här i början är nog en bra idé.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Deep Blue
      • December 2005
      • 71

      #3
      Intressant..... den ser nämligen exakt ut som den fisken som här på zoopet och på många andra sidor framställs som vittatus.... och dessutom saknar den fenan som jag sett att parotocinclus tydligen ska ha (plus att parton. på bilden jag hittade verkligen inte ser ut som den sorten som simmar i mitt kar)

      Bytte vatten för en vecka sedan då jag även rengjorde filtret.... gjorde ett byte idag igen.
      Under ytan, är vi alla små...

      Kommentar

      • Deep Blue
        • December 2005
        • 71

        #4
        altså... jag bytte vattnet i samband med att plockade ut den avlidne... så det kan altså inte ha å göra med dagens vattenbyte... (ville bara förtydliga)
        Under ytan, är vi alla små...

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #5
          Se till att inte rengöra filtret nu i början. Då dödar du de bakterier som ska ta hand om nitriten i akvariet.
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          • Deep Blue
            • December 2005
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av Sacrium
            Se till att inte rengöra filtret nu i början. Då dödar du de bakterier som ska ta hand om nitriten i akvariet.

            hm.... intressant. Jag rengjorde filtret dels för att jag läst att man ska göra det och dels för att effekten gått ner.... vilket visade sig bero på att det var aldeles igengrott...

            säga vad man vill om rosentetror... men dom skitar/er ner bra duktigt

            Fick några tips från en djuraffär idag. =)
            Under ytan, är vi alla små...

            Kommentar

            • Sacrium
              • February 2004
              • 672

              #7
              Vet inte hur stort filter du har eller exakt hur nystartat akvarie du har.
              Men i början så det meningen att det ska byggas upp en bakterieflora som
              ska kunna ta hand om nitriten. Tvättar du då filtret så får aldrig bakteriefloran en chans att växa till sig.
              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

              Kommentar

              • Deep Blue
                • December 2005
                • 71

                #8
                jo.. det var väl ungefär så djuraffären förklarade oxå... men jag tvättade filtret för att pumpen pumpade dåligt...
                Vet inte om det är till en nackdel om den gör det...men jag anade att det var så.
                men men resten av fiskarna verkar må fint...
                Under ytan, är vi alla små...

                Kommentar

                Arbetssätt...