discus problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    discus problem

    Hej ja har 9 diskusar och alla utom 1 vill äta ordentligt och är där med mycke mindre än dom andra.Så nu har ja flyttat över den lille till ett eget kar där ja höjt tempen till 35 för att få bort mag och tarmparasiterna som ja tror att den lider av va tror ni om detta?Ja skulle göra så enligt affären där ja köpte dom.
  • Minna81
    • January 2006
    • 38

    #2
    Ett tips är att gå in på www.discusfish.nu och läsa under sjukdomar.

    det är en jättebra sida och mycket information får man!

    Lycka till!

    Kommentar

    • teletubis
      • September 2005
      • 224

      #3
      nån måste tycka nått eller

      Kommentar

      • jsl
        • February 2004
        • 130

        #4
        Man brukar köra värmekurer för att få bukt med sådanna problem. Jag har själv sett resultat på höjning av temperaturen till 34 grader under en tid. Gör temperaturhöjningen stegvis bara så att fiskarna hinner vänja sig. Sen bör det påpekas att högre temperatur minskar syrehalten i vattnet så du bör se till att öka syresättningen av vattnet.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
        http://umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #5
          Ursprungligen postat av teletubis
          Hej ja har 9 diskusar och alla utom 1 vill äta ordentligt och är där med mycke mindre än dom andra.Så nu har ja flyttat över den lille till ett eget kar där ja höjt tempen till 35 för att få bort mag och tarmparasiterna som ja tror att den lider av va tror ni om detta?Ja skulle göra så enligt affären där ja köpte dom.
          Eller så är det så att den lilla du har är hackkycklingen...
          Discus är sådana,har själv 8st som går i ett eget kar.
          Har haft dessa i en månad nu.de går i ett 220l på tillväxt.
          Vill inte släppa dessa med de stora ännu.
          Hur som helst,en av dessa är så liten.Ca 5-6 cm,de andra är nog närmare 8-10 hanfår ta allt från alla.Men jag flyttar den inte för då blir det nästa discus på stegen som får ta smällen.
          Låt du den lilla gå kvar,det är större risk att han dör om han får gå ensam!
          Jag kan nästan garantera att han inte klarar sig själv.
          Sedan har du den risken att de övriga hittar en ny av sina syskon att terra.

          lennart

          Kommentar

          • teletubis
            • September 2005
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av lennart wiklund
            Eller så är det så att den lilla du har är hackkycklingen...
            Discus är sådana,har själv 8st som går i ett eget kar.
            Har haft dessa i en månad nu.de går i ett 220l på tillväxt.
            Vill inte släppa dessa med de stora ännu.
            Hur som helst,en av dessa är så liten.Ca 5-6 cm,de andra är nog närmare 8-10 hanfår ta allt från alla.Men jag flyttar den inte för då blir det nästa discus på stegen som får ta smällen.
            Låt du den lilla gå kvar,det är större risk att han dör om han får gå ensam!
            Jag kan nästan garantera att han inte klarar sig själv.
            Sedan har du den risken att de övriga hittar en ny av sina syskon att terra.

            lennart
            tror du inte han klarar 5 dagar själv för sedan är det tänkt att ha ska tillbaka till dom andra ??

            Kommentar

            • lennart wiklund
              • April 2005
              • 292

              #7
              Ursprungligen postat av teletubis
              tror du inte han klarar 5 dagar själv för sedan är det tänkt att ha ska tillbaka till dom andra ??
              Skall du köra salt/värmekur bör du göra det åt alla tycker jag.
              lennart

              Kommentar

              Arbetssätt...