Malawicilkider tappar färg och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kvarnesjo
    • January 2006
    • 16

    Malawicilkider tappar färg och dör

    Hej

    Har haft röd zebra under ca 1 år, helt plötsligt börjar de att dö en efter en.... dom tappar sin färg från orange till vit sedan dör de inom ett dygn med munnarna vidöppna och gälarna lite rödare än normalt.

    Är det någon som vet vad som har hänt? har jag fått nån bakterie i akvariet? har 3 malar men de verkar helt oberörda. det första sjukdomsfallet hade lite annorlunda symtom. Den hade sår på kroppen som inte ville läka, den hade det i ca 1 månad sedan dog den.

    Nu är det endast 1 stackare kvar av 10 kan man "mäta" vattnet för att se vad som var galet och hur bär man sig i sådana fall ?

    Tacksam för hjälp
    /Oskar K
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    de kan finnas många orsaker.. har du testat bla. nitrit o ph i vattet??
    om dom har röda gälar kan de vara nån typ av parasit kanske,, kliar dom sig på botten?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • kvarnesjo
      • January 2006
      • 16

      #3
      Hej

      Jag har inte sett att de kliat sig mot botten eller så, men dom har munnen öppen maximalt när de har dött. Ser nästan ut som om de har kvävts... kanske har det kommit något i vattnet?

      ph borde vara ok då jag har tillsatt salt och bikarbonat (deras mix) enligt rekomendationer från djuraffären (samma under hela året).

      hur mäter jag nitrit ? vad är det och var kommer det ifrån? det enda jag kan komma på som är annorlunda är temperaturen som ligger på ca 26 istället för 24.

      Någon som kan vägleda en nybörjare?

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        de finns nitrit test o köpa i djuraffären, fast de e nog inte så troligt att de e de om du har haft igång karet i över ett år. de bildas av deras avföring och om de inte finns bra bakterier som bryter ner de så e de giftigt för fiskarna, men som sagt så har du ju garanterat fått en bra bakteriekultur i karet efter över ett år.
        skadar ju inte o testa ändå kanske,

        de kan ju va syrebrist kanske.. står dom uppe vid ytan o kippar efter luft??
        vad har du för kapasitet på pumpen??
        malawiciklider ska ha strömt o syrerikt vatten.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        Arbetssätt...