Vit lätt luddig fläck, ev glossatella???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diddan
    • September 2005
    • 37

    Vit lätt luddig fläck, ev glossatella???

    En av mina guppy har fått en liten, ca <1x1,5 mm, vit fläck på ena sidan, svagt luddig eller upphöjd. påminner mest om något som liknar mollskin, Enligt SERA:s "sjukbroschyr" så tycker jag det mest liknar Glossatella.

    Hittar väldigt lite info om denna parasit, någon som vet något mer, eller lite tydligare beskriva hur det ser ut? ev bild?
    Kan glossatella behandlas med 30 grader vilket jag vet att mina fiskar tål mycket bra?
    Om det skulle vara svamp kan det då skada att höja till 30 grader?

    Håller nu ca 27 grader, lite salt och är nogrann med vattenbyten.

    vill säkert skilja denna från svamp innan jag behandlar, har dessutom en botia i karet som kan vara lite känslig mot tex JBL Punktol, som ska ta glossatella.

    Tacksam för erfarenheter och tips!!


    Diddan
  • Diddan
    • September 2005
    • 37

    #2
    Vet fortfarande inte vad det är men jag gjorde ett extra vattenbyte och ökade salthalten lite, var lite extra nogran med vattenberedning, "fläcken" mindre och svagare idag, fisken verkar må bra, ingen annan fisk drabbad.

    Har ej medicinerat. Hoppas det ger sig ändå.

    Om någon känner igen detta vore det intressant att höra.

    Diddan

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kan inte säga säkert vad du har, fast det låter lite som antingen svamp (Saprolegnia) eller en bakterieinfektion (Columnaris).

      Glossatella är enligt min erfarenhet en ovanlig sjukdom, fast omöjligt är det förstås inte.

      Titta gärna här:
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Diddan
        • September 2005
        • 37

        #4
        Tack!

        Bra länk, önskar att det fanns på svenska, men man behöver ju öva lite oxå

        Skulle möjligen kunna vara någon av dessa, men tycker inte att det stämmer helt. Nu är det en väldigt liten fläck, och fläcken som sagt mindre och svagare idag efter salt och vattenbyte, så jag håller kollen och avvaktar.

        Diddan

        Kommentar

        Arbetssätt...