Vita prick på Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onlyme

    Vita prick på Fjärilsciklider

    Som rubriken lyder har jag fått vita prick på mina fjärilsciklider sen en vecka tillbaka. Har hällt i Fuanamor enl.förpackningens föreskrifter(gjorde det när jag såg de första prickarnas ankomst), höjt värmen och lagt i salt.
    Men ändå så finns vita pricken kvar .

    Har ni några "fyndiga" tips att dela med er av vad jag kan göra?
    Man kan väl testa en annan medicin/annan sort fast man redan har Fuanamor i akvariumet?

    Det är lite revirhävdande i mitt kar mellan två par, kan det vara orsaken att vita prick har uppstått?

    Tack på förhand
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Hmm JBL:S vitaprick medecin är efektiv ! Det kan bero på de. Att dom är revirhänadande eftersom det steressar fisken mkt .

    Lycka till
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av onlyme
      Det är lite revirhävdande i mitt kar mellan två par, kan det vara orsaken att vita prick har uppstått?
      Hmm, har lite svårt att tro att det skulle bero på det eftersom revirhävdande är ett naturligt beteende hos dem. Om inte akvariet är för litet för 2 par förstås.

      Vad har du för vatten i ditt akvarium? Och vad brukar tempen ligga på? Har de bott hos dig länge eller är de relativt nyinflyttade?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • onlyme

        #4
        Tack för svaret Platy5.

        Batski --> De har bott hos mig en längre tid. Det är när det har bildats par och uppvaktningar har börjat som det har blivit revirsättning och hålla de andra borta..
        De har runt 27-28 grader i vattnet och just nu 30 grader med tanke på medicineringen.
        Vad jag har för vatten i mitt akvarium?
        Med tanke på bli "idiotförklarad" här och med viljan att skoja lite.. Vanligt H2O.Det som kommer ut genom vattenkranen här hemma*s*.
        Och jo, jag använder vattenberedningsmedel och även torvextrakt för att få ner vattnet till det PH fjärilarna gärna vill ha:-D.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det låter som både vattenparameter och temperatur är lämpliga. Har det flyttat in några nya fiskar som kan ha burit på smittan? Finns det tillräckligt med utrymme så båda paren kan ha sina revir i fred?

          Hoppas de tillfrisknar snart!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Det är just det jag går och funderar på just nu. Var nere i Zooaffären där jag köpte de två senaste och de berättade att med senaste sändningen med fjärilsciklider så hade vita prick kommit till dem.. Är inte säker på NÄR jag köpte mina och om de var med i den sändningen eller den sändningen innan*suckar trött*.

            De går i ett rekommenderat kar men ska flyttas till ett större då jag har kört in mitt nya 240 liters ordentligt och flyttlasset går med de andra firrarna till det

            Tack Batski, det hoppas jag med

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Kom ihåg sen att göra ett stort vattenbyte när du är klar med medicineringen, börja tillsätta Nitrivec (eller annan bakteriekultur) och håll kolla på nitritnivåerna. Har för mig att medicinen mot vita prick dödar även nyttobakterierna, så akvariet måste cyklas om från början.

              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • onlyme

                #8
                Jag har oxå i minnet att de dödar nyttobakterierna.. Men det är ok, har ett kar fjärilarna ska gå i när prickarna är borta. Och då rensar jag hela akvariumet rengör det och startar om på ny kula igen.

                Tack

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Det var så lite så
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...