Sjuk nyckelhålsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Sjuk nyckelhålsciklid

    Hej!
    En av mina nyckelhålsciklider håller till på botten,han orkar inte simma,är anfådd. Den kan inte heller gålla sig upprätt/hålla balansen så den lägger sig ner. Vad beror detta på? Är det en sjukdom eller har det med simblåsan att göra? Kan man hjälpa fisken?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Är allt ok i övrigt (nitrit, nitrat, syretillförsel, inga andra synliga tecken på sjukdom)?

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Ja,

      En platy har avmagrat,ser ut som ett upponervänt u i kroppen. (Konstig förklaring,jag vet,hoppas du förstår hur jag menar?). En stor scalare håller till i ena hörnet,tror dock det beror på mobbning från en annan scalare så jag tror inte det har med sjukdom att göra. Övriga fiskar har inga symtom.

      Nyckelhålscikliden reagerar då jag matar,han simmar då av hela sin kraft för att ta maten. Sen sjunker han till botten igen. (Lutar sig mot rutan eller ligger platt på botten). Det är många runda hål i sanden som han har gjort.

      Temeraturen ligger på ca 27grader. Syretillförseln är enligt följande: 2 fluval 4+ i ca 400l vatten, max flöde,pumparna är placerade precis vid vattenytan.
      Byter vatten en gång i veckan. Medicinerade med aquafuran 20/12-23/12,vilket inte alls gjorde någon skillnad. (Har tidigare varit med om sjukdom där jag inte vetat VAD felet var och då hjälpte aqua furan,men icke denna gång).

      Nitrit: 0,1
      PH: 6,5
      KH: 2
      Kranvattnets ph: 8.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Hur är det med nitrat då? Det kan ju vara lika farligt som nitrit i höga halter. Låter som många olika symtom på olika fiskar..... Vad går aquafuran mot? Jag har EsHa 2000 som också går på många olika sjukdomar. Men som sagt.... har du mätt nitrAt? Fiskar som dött för mig har också vinglat runt på botten och haft svårt att hålla balansen precis innan de dött, oavsett orsak, men då har döden inträffat strax därpå.

        Kommentar

        • Emotional
          • January 2004
          • 475

          #5
          Hm,

          det är det som är det underliga. Min nyckelhålsciklid har betett sig så ett tag nu. Platyn däremot verkar repa sig (kroppen ser inte lika onormal ut nu).

          Något nitrattest har jag inte dessvärre.

          Jag har en teori om att det kan bero på ph skiftningen. Ska testa ph dagligen nu tills nästa vattenbyte. (För att se hur stor skiftningen är). Sedan kanske man kan rätta till det med bikarbonat eller liknande.
          Och sjukdom efter det,pga försvagning. Kan det vara någon parasit? Har sett att en av de andra nycklarna har en "röd klump" på ena fenan vid fästet.

          Aqua furan:
          För behandling av nästan alla bakteriella sjukdomar, inre som yttre.

          Men som sagt,det hjälpte inte min nyckelhålsciklid.

          Vad tror du det kan bero på?
          Vad ska jag göra?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ja, ärligt talat så vet jag inte vad det kan vara. Jag skulle nog ha skaffat nitrattest i alla fall. Är det ingen annan här som har någon teori? EsHa 2000 hjälper i alla fall mot fler åkommor än bakteriella så om det var mina fiskar skulle jag nog testa det efter att ha gjort ett nitrattest, men medicin frestar ju också på fiskar och bakterieflora, så det har ju sina nackdelar........ Hoppas att det löser sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...