Mycobakterium marinum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Mycobakterium marinum

    Varför hör man inte så mycket om denna bakterien som kan finnas i sina akvarier?
    Tydligen kan man bli smittad med den, och får svullnader och blåser på hela armen som har varit i kontakt med akvarievattnet och i vissa fall sprider det sig till mer än bara armen. Och om man får medicin mot dom kan det ta flera månader att bli av med dom.
    Detta är ju inte så trevligt, och inte så sällsynt som man kanske trodde. Därför tycker jag det är konstigt man aldrig har hört om denna bakterie här på forumet. Har vi inga fall av smittade akvarister?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nog har väl den varit uppe ett par gånger i forumet. Att den är speciellt vanlig vill jag nog inte hålla med om - antalet fall per år brukar ligga mellan 10 och 20. Eftersom det är en anmälningspliktigt sjukdom så ligger väl inte siffrorna helt fel i alla fall.
    Så om man var skall vara lite krass och se till antalet fall och hur många som har akvarium så är det väl ungefär lika många av de som har akvarium som som får fisktuberkolos som dör i en bilolycka om året.


    Självklart skall man inte för den sakens skull strunta i problemet utan vara medveten om att denna sjukdom finns.
    Det ligger för övrigt en artikel (goldartikel) om sjukdomen här på Zoopet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fisktuberkulos är troligen vanligt bland fisk, men är inte särskilt smittsam, och man skall nog som sagt inte överdriva risken att smittas av sina fiskar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Min kompis blev smittad, och läkaren sa att där fanns ca 250 fall om året, men det kanske var lite överdrivet då.
        Kan man göra nånting mot bakterien så att den inte trivs i akvariet, och minska risken att bli smittad?
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Ahh, läste nu att av dom ca 350 fall om året som har bevet smittad med Mycobakterium, var bara ca 10 (som du sa Kjell) av arten marinum. Störstedelen av fallen var vanlig tuberkulos, altså inget med akvarium att göra.
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Lynxx
            Min kompis blev smittad, och läkaren sa att där fanns ca 250 fall om året, men det kanske var lite överdrivet då.
            Kan man göra nånting mot bakterien så att den inte trivs i akvariet, och minska risken att bli smittad?
            Om det inte har skett en explosion (10 till 20 gånger fler än normalt) av antalet smittade de senaste åren (borde i så fall ha uppmärksammats) så fantiserade läkaren. Det är nämligen en anmälningspliktig sjukdom som t.ex. vissa könssjukdomar och den läkare som träffar på sjukdomen och inte anmäler den riskerar att bli av med sin läkarlegitimation.

            Man kan minimera risken genom att sköta akvariet bra med vattenbyten, ha bra filter etc. samt om man har småsår på händerna använda plasthandskar vid kontakt med akvarievattnet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lynxx
              • October 2005
              • 130

              #7
              ok, kan andas lungt nu då
              Tack skall ni ha.
              _______________________________________________

              Even a fish wouldn't get into trouble
              if it kept its mouth shut
              _______________________________________________
              //Lynxx

              Kommentar

              Arbetssätt...