sjukligt fet fisk??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ohdannyboy
    • September 2005
    • 91

    sjukligt fet fisk??!

    En av mina guramis har blivit ursäkta men skitfet! Magen är alldelles svullen å stor! Å har jag fattat det rätt så ska det vara en hane.. Så nu till frågan är han bara matglad eller kan det vara något annat?? Å vad ska jag ta mig till med han.. Den verkar ganske slö men de andra firrarna låter han vara å det brukar de ej göra om det är någon som är sjuk ju...

    Någon som har någe råd???
    61 l & 200 l
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    kan de vara bukvattensot kanske?? då brukar dom svullna upp
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hur ser fjällen ut? Det kan inte vara bukvattensot? Du har ingen bild att lägga upp?
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fiskar blir inte feta på det sättet. Antingen har han ätit så mycket att han är svullen av mat, eller så är det en romstinn hona, eller så är han sjuk. Är han så svullen att fjällen står ut från kroppen är det sjukdom.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • ohdannyboy
          • September 2005
          • 91

          #5
          hmm ska gå å undersöka min firre nu.... Men har ni någon mer info om bukvattensot? smittar det osv vad gör man åt det??
          61 l & 200 l

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ursprungligen postat av ohdannyboy
            hmm ska gå å undersöka min firre nu.... Men har ni någon mer info om bukvattensot? smittar det osv vad gör man åt det??
            Kolla du fjällen först. Azurs svar var väldigt bra!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • ohdannyboy
              • September 2005
              • 91

              #7
              kollat nu inga fjäll står ut utan den är slät å fin.. Har aldrig sett fjäll som står ut heller för den delen men jag antar att det syns ganska tydligt??

              Ryggen ser nästan lite böjd ut oxå men det kanske beror på den stora buken..

              På gurami har jag fattat det som att hanarna har lång spetsig ryggfena medans honorna har små runda.. Är detta rätt så är det en hane.. Jättelång å spetsig fena..
              61 l & 200 l

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Du får kanske ge det några dagar. Att fjällen står ut ser man tydligt om så är fallet, de ser ut som uppburrade fåglar gör. Här är min guramihona (utan utstående fjäll, lite fet kanske...):
                Bifogade filer
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Parasiter kanske? Vilda fiskar får ibland så mycket inälvsmaskar att magen putar ut. Vet inte hur det är med akvariefiskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...