Inte vit prick också!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Inte vit prick också!!!

    Jag satt och tittade på mina kakaduaciklider och upptäckte till min fasa en vit prick på hannens ena fena fram!!!

    Vill inte tro att det är Vita prick-sjukan... Han syns inte till så mycket nuförtiden sedan hans Lillan ynglat. Hon motar iväg honom när han kommer fram så det är svårt att granska honom ingående. Men det är onekligen en liten vit prick på framfenan!

    OM det är Vita prick-sjukan, HUR GÖR JAG DÅ???
    Har sökt i Forumet och förstått att det finns medicin man kan köpa (ska köpa i morgon, antingen eller!). Och att det inte är så svårt att bli av med..

    MEN... jag har ju 15-20 minismå kakadua-yngel i karet... Dom kom fram i tisdags )

    Tål dom medicinen i så fall... eller saltet om man har i det...

    Aldrig får man vara riktigt glad...

    Kanske det inte är något, bara lite smuts eller nåt...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Finns det ingen fiskdoktor här nu? Eller någon som haft Vita prick med yngel i karet...???

    Jag börjar känna att det blir för jobbigt nu med mina fiskar!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Jag satt och tittade på mina kakaduaciklider och upptäckte till min fasa en vit prick på hannens ena fena fram!!!

      Vill inte tro att det är Vita prick-sjukan... Han syns inte till så mycket nuförtiden sedan hans Lillan ynglat. Hon motar iväg honom när han kommer fram så det är svårt att granska honom ingående. Men det är onekligen en liten vit prick på framfenan!

      OM det är Vita prick-sjukan, HUR GÖR JAG DÅ???
      Har sökt i Forumet och förstått att det finns medicin man kan köpa (ska köpa i morgon, antingen eller!). Och att det inte är så svårt att bli av med..

      MEN... jag har ju 15-20 minismå kakadua-yngel i karet... Dom kom fram i tisdags )

      Tål dom medicinen i så fall... eller saltet om man har i det...

      Aldrig får man vara riktigt glad...

      Kanske det inte är något, bara lite smuts eller nåt...
      jag har lärt mig att ciklider kan få "finnar" på fenorna som ser ut som vita prickar.

      mitt råd är att invänta och se.

      Sprider det sig till kroppen så är det troligtvis vita prick. Men en liten prick på fenan så behöver inte betyda sjukdom direkt.

      Men som sagt. Avvakta och se
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Åh, vad skönt! Jag har riktigt ont i magen!!!
        Hoppas du har rätt, och även om inte, så känns det bättre just nu i alla fall!

        Hur mår [I]dina[I] kakaduor? Har dom funnit sig tillrätta?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Åh, vad skönt! Jag har riktigt ont i magen!!!
          Hoppas du har rätt, och även om inte, så känns det bättre just nu i alla fall!

          Hur mår [I]dina[I] kakaduor? Har dom funnit sig tillrätta?

          jadu.. hanen bossar nog med dom stackars honorna.

          Men måste se vad som händer
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Känner igen det där... Det går i vågor vem som bossar med vem! Jag lärde mig koppla av och låta dom sköta det själva...!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Hej
              Jag har oxå sett det där med en enstaka ganska stor prick/finne på nån fisk. Det brukar upplösas och inte bli Vita Prick.
              Själv har jag aldrig haft Vita Prick, men väl sett en del "prickar" som var ngt annat.
              Vi hoppas du slipper!
              Hur mår ynglen, simmar dom omkring nu?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av svea
                Hej
                Jag har oxå sett det där med en enstaka ganska stor prick/finne på nån fisk. Det brukar upplösas och inte bli Vita Prick.
                Själv har jag aldrig haft Vita Prick, men väl sett en del "prickar" som var ngt annat.
                Vi hoppas du slipper!
                Hur mår ynglen, simmar dom omkring nu?
                Åh, vad ni är snälla som tröstar mig!!! Han verkar inte lida ett dugg av pricken och det är fortfarande bara en...

                Ja, ynglen simmar omkring nu, förut låg dom mest på, eller strax ovanför, sanden. Nu verkar det ibland som om dom var på rymmen... Men Lillan reder upp det, hämtar tillbaka dom i munnen!

                Hon är en otroligt bra mamma! Ibland lyder hannen henne inte (får väl nog!) utan simma rakt över henne och ungarna. Då lägger hon sig på sidan, som ett tak över ynglen tills han passerat. Ser så gulligt ut!

                Idag, medan Lillan jagade den andra honan, var han framme vid ynglen och tog ett i munnen! Jag blev livrädd, men han spottade ut det igen!

                Hoppas det inte är vita pricksjukan!!! Hur fort märks det? Det bryter väl ut väldigt fort???
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Vet ej, eftersom jag aldrig haft det. Men jag tror att det är ganska små och många prickar. Har du kollat på Ravens Länksamling? Där finns bilder på Vita Prick, så du kan känna igen det.

                  Vad kul med dom små. Önskar att jag kunde få yngel av mina bågfenor, det vore verkligen kul. Ett slags bekräftelse på att dom trivs, eller hur

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Ursprungligen postat av svea
                    Vet ej, eftersom jag aldrig haft det. Men jag tror att det är ganska små och många prickar. Har du kollat på Ravens Länksamling? Där finns bilder på Vita Prick, så du kan känna igen det.

                    Vad kul med dom små. Önskar att jag kunde få yngel av mina bågfenor, det vore verkligen kul. Ett slags bekräftelse på att dom trivs, eller hur
                    Jag tittade på länken men blev inte så mycket klokare... Har svårt att ta till mig av det som stod, tror jag.
                    Blir det bara en prick så är det väl något annat då. Hoppas!!!

                    Hoppas också att du får yngel av dina bågfenor, det är så fantastiskt att se hur dom tar hand om sina små! En verklig upplevelse!
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Tintomara
                      • November 2005
                      • 47

                      #11
                      Hoppas att du slipper vita pricksjukan! Själva har vi haft det i några omgångar, men de som klarat sig allra bäst är faktiskt ynglen. Har använt Faunamor när jag medicinerat.

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tintomara
                        Hoppas att du slipper vita pricksjukan! Själva har vi haft det i några omgångar, men de som klarat sig allra bäst är faktiskt ynglen. Har använt Faunamor när jag medicinerat.
                        Tack för svaret, Timtomara! Låter ju betryggande att ynglen klarat sig! Jag har inte sett mer än en prick på hannen (fast det är svårt att granska honom, han får ju knappt visa sig för Lillan!).

                        Har aldrig haft vita pricksjukan under alla år jag haft akvarium tidigare, så jag hoppas det inte är det nu heller...!!!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Den vita pricken, är det borta nu?

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av svea
                            Den vita pricken, är det borta nu?
                            Hej Svea! Nej, pricken är inte borta, men det har å andra sidan inte kommit någon mer heller. Så jag hoppas att det inte är Vita pricksjukan utan en "finne"!!!

                            Och han verkar vara i toppform... Igår lekte han med den andra honan! Dom har lekt 2-3 ggr förut men det har inte blivit något, hon har inte brytt sig om rommen.
                            Men igår fick hon en egen kokosnöt och nu är hon jättemycket i den så kanske...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Detta med kokosnöt verkar vara lösningen! Kanske ska jag försöka locka mina bågfenor med en sådan.
                              Hur gjorde du med den innan du la i den? Tvättade, skrubbade, blötlade osv?

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...