Mina malawis dör =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Mina malawis dör =(

    I går kväll verkade allt normalt vid släckning, dom va lite slaka efter att jag matat dom en stund tidigare men inget onormalt vad jag kunde se.
    Så idag när jag tände fick jag se att 1 pearlmutt hona dött och att två andra närmar sig döden, även en c. moorii verkade kanska illa däran. Hann inte göra något just då eftersom jag skulle iväg. När jag kommer hem ca en timme senare så har dom två jag nämde tidigare gått hädan och moorii'n ser inte ut att klara sig särskilt länge.
    Hinner inte med så mycket eftersom jag måste iväg igen, så jag löser upp salt å slänger i och tar upp dom fiskar som dött. Far sedan till zoobutiken å bläddrar i en bok om sjukdomar och, ja, det gav väl inte så jätte mycke. Fanns väl ett par kandidater med en som verkade troligast, ett virus som det i boken stod att det inte fanns något vanligt botemedel för. Köper mina växter å annat å drar hem, och självklart har moorii'n kolat.
    Har sedan dess slängt i en kur Sera bactopur direct, mest för att jag inte vet vafan jag ska ta mig till, men även för att det kanske kan ha någon effekt.

    Symptom: Vita klumpar, som påminner lite om små små kristaller, på läppar, huvud, yttre delarna av fenorna och till viss del även lite på kroppen. Det är inte luddigt, och ser som sagt mer ut som kristaller eller i viss mån även som små täljflis/glasflis.
    Rodnader/blödningar på dom ställen som är angripna samt vid fenornas, hmm, fästen eller vad man vill kalla det.
    Och dom är naturligtvis ganska så slaka.

    Vet inte hur mer jag kan beskriva det.. funderar på att eventuellt slänga i nåt mer medel men det känns knepigt på något vis.. Är det nåt jag glömt så fråga! Som det verkar nu är kanske 60% av firrarna drabbade.
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    #2
    Har förövrigt sera mycopur, costapur och cyprinopur samt Seachem Focus(pulver) tillgängligt.
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...