vad ska man göra efter vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut
    • October 2005
    • 160

    vad ska man göra efter vita prick

    hej jag har ett 40l akvarium med fyra guppy honor dom blev sjuka i vita prick sjukan så jag avlivade dom pga att dom såg utt att dom skulle dö när som hälst.
    nu e det så att jag har tagit ur sanden, all inredning och skurat hela karet.
    Min fråga är: är det något mer jag måste göra föt att kunna ha fisk i akvariet igen?
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av hellmut
    hej jag har ett 40l akvarium med fyra guppy honor dom blev sjuka i vita prick sjukan så jag avlivade dom pga att dom såg utt att dom skulle dö när som hälst.
    nu e det så att jag har tagit ur sanden, all inredning och skurat hela karet.
    Min fråga är: är det något mer jag måste göra föt att kunna ha fisk i akvariet igen?
    Hejsan.

    Du hade troligen kunnat ha räddat dina guppisar och undvikit att rengöra akvariet genom att medicinera och vidta vissa åtgärder.

    Vad du ska göra nu? Hmmm. Det finns risk att du har förstört din bakteriekultur om du skrubbat allt. Har du låtit filtret vara? Tror ditt största problem kan bli där.
    Annars. Häll i vatten igen, höj temperaturen till 28-29 grader. Låt akvariet stå i 1½ vecka. Efter det borde alla parasiter vara borta... Men tänk på att du troligen måste göra en ny uppstart efter detta. Och då finns det risk för nitritspikar...!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • hellmut
      • October 2005
      • 160

      #3
      Ursprungligen postat av Stew
      Hejsan.

      Du hade troligen kunnat ha räddat dina guppisar och undvikit att rengöra akvariet genom att medicinera och vidta vissa åtgärder.

      Vad du ska göra nu? Hmmm. Det finns risk att du har förstört din bakteriekultur om du skrubbat allt. Har du låtit filtret vara? Tror ditt största problem kan bli där.
      Annars. Häll i vatten igen, höj temperaturen till 28-29 grader. Låt akvariet stå i 1½ vecka. Efter det borde alla parasiter vara borta... Men tänk på att du troligen måste göra en ny uppstart efter detta. Och då finns det risk för nitritspikar...!
      ok, ja jag ska göra som som du sa .

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av hellmut
        ok, ja jag ska göra som som du sa .
        Troligen ligger äggen i sanden. SÅ har du gjort rent den så finns det möjlighet att paraisterna inte kommer tillbaka. Och då behöver du inte vänta 1½ vecka innan du stoppar i nya firrar. Men för att vara på den säkra sidan...
        Som sagt, glöm inte nitriten Sök här på forumet och läs på om den!
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • hellmut
          • October 2005
          • 160

          #5
          När du säger rengöra sanden menar du då att jag ska koka sanden eller, för det e ju endå inte så mycket sand.
          Jag tänkte att om jag håller hela akvariet tort så borde väll parasiterna/parasiternas ägg torka ut.
          Kansje bara jag som tänker så.
          Jag hadde botten filter i akvariet hur ska jag rengöra det.

          Kommentar

          • hellmut
            • October 2005
            • 160

            #6
            Ingen Som Vet Eller

            Kommentar

            • bobbyfuller
              • October 2005
              • 538

              #7
              Ursprungligen postat av hellmut
              Ingen Som Vet Eller
              rengör alla grejer med riktigt varmt kranvatten och en ny diskborste. använder du en beganad så tillför du ju diskmedel och det är inte bra
              /bobbyfuller
              **Juwel Trigon 190L**
              If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
              If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Som bobbyfuller säger och sen startar du uppkaret igen i vanlig ordning och låter det gå 14dagar skaffa under tiden lite växter och ett vatten prov typ pH och för nitrit när allt e ok köp ett par fiskar och KOPPA in...
                Lycka till
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Sen när du kör igång det igen lägg i lite salt det brukar vara lite förebyggande mot vitaprick.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • hellmut
                    • October 2005
                    • 160

                    #10
                    hur rengör man gruser ska man skölja av det med varmt vatten också eller?

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ja bara skölj det om du inte har så mycket så koka det och sedan skölja så du får bort mycket skit..
                      40liter kar och botten filter då bör du iaf ha minst 5cm grus ovan det bottenfiltret.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • hellmut
                        • October 2005
                        • 160

                        #12
                        Japp så gör jag har sköljt sanden varmt vatten idag så då blir det till att koka den imorgon.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...