HiH eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    HiH eller inte

    Hej igen.

    Köpte två nya discusar för ett tag sedan. I butiken påpekade jag att de har hål i huvudet. Försäljaren (som jag litar på) säger att jopp. De HAR hål i huvudet. Men har haft så i 2 månader. Utan att något förändrats. Det verkar som om de haft HiH fast parasiten (eller vad det nu är) är borta. Dock så är hålen kvar. Kommer dessa växa igen? Kan historian stämma?

    Jag har haft fiskarna nu i 2 veckor. Ser ingen förändring. Fiskarna ser ut att må bra. Inga tecken på de andra fiskarna.

    Vad tror ni?

    (Ps. Har fått garanti på alla fiskar i karet från försäljaren. Om något händer)
    Bifogade filer
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Här kommer en bild till. På det värsta hålet. Som sagt. Det har varit så i två månader...
    Bifogade filer
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Har inte haft någon Discus som har HiH men en praktbotia. Den så växte nog hålen fast för efter en tid..

      Hur länge minns jag inte.
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Hålen skall växa igen, jag har läst att man rekomenderar mask som återhämtningsfoder.
        Själv så skulle jag alldrig köpt fiskarna.

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Hålen skall växa igen, jag har läst att man rekomenderar mask som återhämtningsfoder.
          Själv så skulle jag alldrig köpt fiskarna.
          mmm... Är för godtrogen
          Kommer det faktum att de har haft HiH påverka deras chanser att överleva?
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            HiH får man oftast pga dåliga omständigheter, för mycket fisk i samma burk etc..
            Vi kan ju vara lite optimistiska och hoppas på att dom klarar sig utan återkommande problem.
            jag skulle däremot inte ha något fortsatt förtroende för den handlaren, min lokala nackade 4 st diskusar med HiH innan julen..
            Hans åsikt var att trots att dom kan räddas så är dom försvagade, och de är inte bra Pr att sälja dålig fisk...

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av NiXoN
              HiH får man oftast pga dåliga omständigheter, för mycket fisk i samma burk etc..
              Vi kan ju vara lite optimistiska och hoppas på att dom klarar sig utan återkommande problem.
              jag skulle däremot inte ha något fortsatt förtroende för den handlaren, min lokala nackade 4 st diskusar med HiH innan julen..
              Hans åsikt var att trots att dom kan räddas så är dom försvagade, och de är inte bra Pr att sälja dålig fisk...
              Mmm... Jag håller med...
              De ser ut att trivas som hmmm fisken i vattnet just nu. Kommer hålla dem under uppsikt, och utnyttja min "garanti" om läget förvärras.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • lennart wiklund
                • April 2005
                • 292

                #8
                Som jag förstått,mata med varierande foder,flingor av tre fyra olika sorter,samt olika granulat,ev räkmix.daggmask skall vara bra,men nu är det ju vinter....
                vitaminer i vattnet,samt bra vatten.Är de medicinerad mot hålsjukan skall det nog läka igen hålen.Jag hade en bd hona med hål,efter medicinering samt mycket olika mat växte hålet igen.

                lennart

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av lennart wiklund
                  Som jag förstått,mata med varierande foder,flingor av tre fyra olika sorter,samt olika granulat,ev räkmix.daggmask skall vara bra,men nu är det ju vinter....
                  vitaminer i vattnet,samt bra vatten.Är de medicinerad mot hålsjukan skall det nog läka igen hålen.Jag hade en bd hona med hål,efter medicinering samt mycket olika mat växte hålet igen.

                  lennart
                  Matar med flingor, 2 olika sorters granulat. Räkmis, discusmix och röda mygglarver en gång i veckan (lördagsgodis)

                  Vad för några vitaminer kan jag använda?
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...