Låta död fisk ligga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Låta död fisk ligga?

    Jag var tvungen att avliva en kardinaltetra som har haft fel på simblåsan . jag var tvungen att göra det i akvariet eftersom den va svår att fånga. En del säger att man ska låta den bli uppäten andra att man ska ta bort den. Vad säger ni?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Har du firrar som vill äta den så är det lika bra att de får det. Det tycker jag iaf
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Väldigt många sjukdomar sprids lättast från en död fisk till en levande - därför skall man alltid göra det till en regel att ta upp döda fiskar så snabbt som möjligt.

      Självklart är det dock så att en fisk även kan dö av mekaniska eller genetiska skador och det lär ju inte smitta - men frågan är ju om man verkligen kan vara säker på att den enbart hade detta. Kanske ledde de mekansika skadorna till att fisklen motståndskraft blev nedsatt och den då också hade andra sjukdomar då den dog - vem vet!!
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Jo, det har du rätt i. Vet jag att det är en sjukdom som härjat så åker fisken i soptunnan. Men, skulle den ha dött av en annan sk. mekanisk död så låter jag fisken ligga kvar åt de andra.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Jo, det har du rätt i. Vet jag att det är en sjukdom som härjat så åker fisken i soptunnan. Men, skulle den ha dött av en annan sk. mekanisk död så låter jag fisken ligga kvar åt de andra.
          Jo men ofta dör den ju inte av själva den mekaniska skadan utan av att den pga att den är fysiskt nedsatt och då drar på sig andra följdsjukdomar som mycket väl kan vara smittosamma.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Väldigt många sjukdomar sprids lättast från en död fisk till en levande - därför skall man alltid göra det till en regel att ta upp döda fiskar så snabbt som möjligt.
            Ja, det tycker definitivt jag också. Dessutom kan det bli förmulnade rester kvar som belastar vattnet. Ökar ammoniumhalten kan man även få en alginvasion på köpet.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • bobbyfuller
              • October 2005
              • 538

              #7
              Jag håller med Gimbo!!!!!!!

              Jag hann inte ta upp den. den hamnade på palettciklidernas julbord. Sen tror jag att jag håller med Gimbo även att Kjell har fler år på nacken. Denna fisk dog ju inte av en sjukdom såsom vitaprick eller liknande. den hade något fel på simblåsan det såg ut som den hoppade på en hoppstylta. Den var dessutom uppäten på mindre än 10 minuter. skulle den legat kvar när jag släcker lyset
              så skulle jag har tagit upp den. Skulle aldrig låta den ligga och ruttna och förpesta vattnet! Dessutom så har jag inte varit i en enda djuraffär utan att någon gång sett fiskar som smaskat på en död rumskompis som med all säkerhet självdött. har man bara bra rening och fiskar med god aptit så tror jag inte att de andra fiskarna blir sjuka eller på algproblem, men det gäller ju i mitt fall och på en mekanisk skadad död fisk.
              /bobbyfuller
              **Juwel Trigon 190L**
              If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
              If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #8
                Om den är svår att fånga behöver man nog inte avliva den

                Kommentar

                • bobbyfuller
                  • October 2005
                  • 538

                  #9
                  Ursprungligen postat av Magnuz
                  Om den är svår att fånga behöver man nog inte avliva den
                  nä jag gjorde det på flit va fan tror du!

                  att det va svårt att fånga den berodde på att jag har en stor håv och mycket dekoration i

                  /bobbyfuller
                  **Juwel Trigon 190L**
                  If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                  If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Ursprungligen postat av bobbyfuller
                    jag var tvungen att göra det i akvariet eftersom den va svår att fånga.
                    Hur 17 avlivar man en fisk i akvariet utan att fånga den??

                    Sen tror jag inte att Magnuz ville vara otrevlig, ta det lite lugnt bobby..
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • bobbyfuller
                      • October 2005
                      • 538

                      #11
                      Ursprungligen postat av heljis
                      Ursprungligen postat av bobbyfuller
                      jag var tvungen att göra det i akvariet eftersom den va svår att fånga.
                      Hur 17 avlivar man en fisk i akvariet utan att fånga den??

                      Sen tror jag inte att Magnuz ville vara otrevlig, ta det lite lugnt bobby..
                      menade inte att va dum men kände att dumma frågor får dumma svar
                      nu ska jag förklara för dig!
                      har bara en stor malhåv för tillfället och om man trycker den mot glaset så blir
                      det gliper så en liten kardinaltetra kan lätt smita speciellt om man ska försöka vinkla håven när man tar upp den till ytan. så när jag tillslut efter en halvtimme lyckades lura in den i håven så tryckte jag håven mot glaset och med andra handen avlivade jag den lilla stackaren
                      /bobbyfuller
                      **Juwel Trigon 190L**
                      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Ja huvudsaken är ju att den är död om den led.

                        Jag låter fiskarna vara kvar i karet om den inte döttav sjukdom, men inte i flera dagar utan "bara" över den dag den dött på. Sedan tas den bort...om jag hittar den
                        Det går fort för de andra firrarna att smaska i sig en döing...
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          menade inte att va dum men kände att dumma frågor får dumma svar
                          Nåja - såg det mer som ett skämt (se smileyn i hans inlägg) som du inte förstod. Sedan kan man ju tycka att det var ett dåligt skämt men för det behöver man ju inte ta till sådana ord.

                          Bättre ett dåligt skämt än inget alls - den var riktigt dålig va:o
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Rent allmänt skall också sägas att man bör plocka bort sjuka fiskar från akvariet så snart som möjligt om det inte handlar om sjukdomar som vita prick (som sprider sig snabbt och hela akvariet måste medicineras) och typ genetiska defekter.
                            Detta med att döda fiskar smittar som mest är självklart inte något som jag hittat på utan det är kunskap som jag inhämtat från proffs på området.
                            Det handlar ju om att många sjkudomsalstrare har levande djur som värddjur och när djuret dör så lämnar de djuret och uppsöker ett nytt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              #15
                              Ursprungligen postat av bobbyfuller
                              har bara en stor malhåv för tillfället och om man trycker den mot glaset så blir det gliper så en liten kardinaltetra kan lätt smita speciellt om man ska försöka vinkla håven när man tar upp den till ytan. så när jag tillslut efter en halvtimme lyckades lura in den i håven så tryckte jag håven mot glaset och med andra handen avlivade jag den lilla stackaren
                              /bobbyfuller
                              Då är jag med Men om du avlivade den när den var i håven, gick det inte att fiska upp den efter det?
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...