Sjuk guppy simmar med huvudet uppåt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dooda
    • December 2005
    • 2

    Sjuk guppy simmar med huvudet uppåt

    Hej vi har problem med vårat 60 liters akvarium (en sex kantig historia) som vi haft i ungefär 4 månader vi byter 30% varje vecka och har bra vattenvärden enl. våran fiskhandlare som vi tog vatten till för att testa det.
    Problemen började efter att vi köpte 6 guppys 3 av varje kön och 2 khuli) innan hade vi en mal vet ej art 10 neontetror och 4 platy.
    Efter några veckor började en av guppyhanarna simma konstigt så vi bytte massor med vatten och det såg ut att de mådde bättre. Men två av hannarna började återigen simma konstigt och ena guppy hannen hade fått sin sjärtfena skada vi läste på nätet att man kunde lägga dem i en stor burk med salt så han skulle må bättre. Så vi lade två av guppyhannarna i burken med salt och där fick de sitta 2-3 dagar. Men de blev inte bättre och vill inte äta så vi blev tvungna att avliva dem.
    Efter några veckor blev en av platys sjuk och vi köpte ett fiskläkemedel som heter furanol som vi behandlade hela akvariumet med utan någon vidare framgång. När vi läste i instrutionen så stod det att man kunde göra ett intensivbad med en liter vatten och ett piller som vanligtvis räcker till 30liter så vi testade det. När vi släppte in platyn så simmade han omkring normalt i 10 minuter sedan så fick han tokryck och dog =(.
    Nu uppträder våran sista guppy hanne precis som de första gjorde och jag undrar vad jag kan göra för honom. Hans sjärtfena är trasig ser ut som nåt har ätit på den och han står i princip still med huvudet uppåt och sjärtfenan nedåt (se foto). De andra fiskarna ser normala ut kan vara lite sega. Neonerna har blivit lite aggrisiva mot varandra. Khuli simma ibland runt som galningar men ser ut att trivas bra,

    Hoppas någon kan hjälpa mig. Fråga på om det behöver mera information.

    /David
  • dooda
    • December 2005
    • 2

    #2
    bild

    hej lade upp en bild på stackaren.

    Kommentar

    Arbetssätt...