Hjälp! Black Ghost helt lam??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZoN
    • December 2005
    • 5

    Hjälp! Black Ghost helt lam??

    Kom hem efter helgens julfirande i stugan och finner min Black Ghost helt lam, simmar sakta runt runt och fastnar till slut på insuget till ytterfiltret och vägrar (kan inte?) simma därifrån. Kollar snabbt Nitriten och den ligger på 0,025, byter för säkerhets skull 20% vatten och vrider munstycket från filtret nedåt för att tillsätta syre som eventuellt saknas.

    Nu har det gått drygt en timme och jag ser ingen förbättring, vad kan det vara för problem? Vänstra fenan rör sig också väldigt lite i förhållande till den högra...

    Btw, lite offtopic: Hej allihopa! Mitt första inlägg på detta utomordentliga forum!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    för ökad syresättning av vattnet, rikta utblåset så att det är i linje med vattenytan.. så att det blir maxmal cirkulation på vattnet (vet inte om det var det du menade med "vrida munstycket nedåt"...)
    vid syrebrist blir fiskarna slöa. vilken temp har vattnet? kallare vatten är mer syrerikt än varmt.
    mitt råd är nog 50% vattenbyte.

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • ZoN
      • December 2005
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av lenis3
      för ökad syresättning av vattnet, rikta utblåset så att det är i linje med vattenytan.. så att det blir maxmal cirkulation på vattnet (vet inte om det var det du menade med "vrida munstycket nedåt"...)
      vid syrebrist blir fiskarna slöa. vilken temp har vattnet? kallare vatten är mer syrerikt än varmt.
      mitt råd är nog 50% vattenbyte.

      Lena Maria
      Jag vred det nedåt medan det var mindre vatten i akvariet så att det strilade rakt ned med en "fallhöjd" på drygt 20cm. Annars är munstyckena alltid riktade mot ytan så att cirkulationen är så bra som möjligt. Tempen ligger stadigt på 27 grader och PH är 7.5.

      Spelar ingen roll nu ändå, fisken dog för cirka en timme sedan och jag har ingen aning om varför.

      Kommentar

      Arbetssätt...