Ingen medicn mot vita prick vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    • June 2005
    • 179

    Ingen medicn mot vita prick vad göra?

    Hejsan

    Har fått vita prick i mitt lilla 40L kar.
    Naturligvis så har jag inte medicin mot vita prick hemma, kör med Seras sortiment har bactopur, mycopur osv men inte costapur suck suck suck

    Vad kan jag göra i förebyggande syfte tills jag får tag på medicin, vilket inte blir förrens på tisdag ev. imorrn beror på om nån zoobutik har öppet imorrn :-(

    Jag kör redan idag med salt i karet och en temp på 27.5 grader.
    Har dock inte så mycket salt i, ungefär 4 tsk.

    Det är inte farligt mycket prickar, kampfisken har typ totalt 6 prickar osv

    Suck typiskt att detta skulle hända nu i julhelgen, och varför har jag inte köpt costapur för....
    540 Under uppstart
    AkwaLux 200L

  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    inga problem,höj temp till ca 30 grader o gör små täta vattenbyten så behöver du förmodligen inte köpa nån medicin alls,lycka till.
    // Uffe

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Förmodligen?
      Här är tips på norska hur man behandlar dammfiskar med salt
      Där kan man också läsa att de fiskar som överlever utan behandling kan bli immuna mot vitaprick och vara smittbärare.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        har aldrig nånsin köpt medicin mot vitaprick,säger inte att det är rätt metod,men den har funkat utmärkt för mina fiskar i mina akvarium i alla år jag har hållt på,kör min behandlingsform i ca 14 dagar,sen är allt bra.
        // Uffe

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av uffe
          har aldrig nånsin köpt medicin mot vitaprick,säger inte att det är rätt metod,men den har funkat utmärkt för mina fiskar i mina akvarium i alla år jag har hållt på,kör min behandlingsform i ca 14 dagar,sen är allt bra.
          Har du ofta den parasiten.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6

            Har du ofta den parasiten.
            det skulle jag inte vilja påstå,men när jag har fått den så kör jag med den här metoden,har även rekommenderat den till andra som har provat med lyckat resultat.
            // Uffe

            Kommentar

            • JonasB
              • June 2005
              • 179

              #7
              Har fått tag på medicin idag.
              Har haft i den och höjjt tempen till ca 30 grader, få se hur det går....
              540 Under uppstart
              AkwaLux 200L

              Kommentar

              • JonasB
                • June 2005
                • 179

                #8
                haha idag på morgonen hade jag till min förvåning ca 6st black molly yngel simmande i karet, och detta under pågående medicinering mot vita prick med costapur.
                Antar att det var temp höjningen från 27.5 grad till 29 som utlöste ynglandet.
                Få se om de överlever, antar att den chansen är ganska liten.....
                540 Under uppstart
                AkwaLux 200L

                Kommentar

                Arbetssätt...