Fenbiten, matvägrande flaggciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Fenbiten, matvägrande flaggciklid.

    Det är en riktigt liten, ynklig stackare som inte riktigt hängt med, och var ganska undernärd när jag fick honom. Han har knappast blivit fetare och har dessutom fått lite fenor avbitna, av stjärfenan är det nästan bara en stump kvar. Han blev dessutom ganska hårt drabbad av vitaprick. detta är dock behandlat.

    För tillfället går han i ett seprat kar på ca 50 liter, tillsammans med en hantelciklid som jag fick på samma gång, också en smula undernärd. Hantelcikliden äter fint, men flaggcikliden verkar inte ett dugg intresserad.

    Karet han går i är 50 liter har ingen belysning och hålls hyffsat varmt. Har dock ingen filtrering, men bytar vatten varje dag istället. Hur ska jag göra för att fixa ultimata förhållanden för tillfrisknande? Salt i vattnet? Jag antar att jag bör fixa ett litet innefilter? Hjälper det om jag försöker få honom att känna sig trygg med mer växter och gömställen?

    Några tips? Ska jag försöka med levandefoder? Fryst?
    222 liter Malawi
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har den fisken någon framtid, mobbad, skadad, ynklig liten stackare, som inte äter, kanske den bör sluta sina dagar.

    Om inte, bra förhållanden? rätt temp, salt? 0,1-0,3 %, rent vatten utan sjukdomsframkallade bakterier/parasiter, inget ljus, något att ligga bakom/under, inget spring som stressar osv.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...