Massdöd hos guppy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peltis
    • February 2004
    • 18

    Massdöd hos guppy!

    Hej!

    Jag har ett litet akvarium med bara guppys (förutom en otocinklus och en siamensis). Allt var bra tills jag köpte några nya guppysar. De nya var inte friska så nu dör de på löpande band, även de som jag hade innan. Det är jättetråkigt.

    Det är svårt att se några symptom på fiskarna men en mörkblå hane såg ut att ha små små vita prickar på sig, över hela kroppen. Det är för smått för att vara vita prick. En hona hade vad som såg ut som döda grå-vita partier på ryggen och sidorna bakom ryggfenan. (Det var inte svamp.) Men andra ser jag ingenting på, fastän de är så sjuka att de dör. Men det beror kanske på att de är gråa till färgen. Det syns kanske inte så lätt då.

    Jag har medicinert med Punktol som verkar mot de flesta parasiter. Jag har mörklagt akvariumet om det skulle vara oodinium (för det hjälper inte Punktol emot). Jag har saltat med ektozon. Jag har höjt temperaturen till ca 30-32 grader. För att undvika syrebrist vid den höga temperaturen så har jag lagt jag i en syresten. Allt detta gjorde jag igår.

    Vissa fiskar fortsätter att droppa av. Men jag tror att det är de som har varit/är smittade. Vad som förvånade mig var att mina små guppyyngel klarade medicineringen och temperaturhöjningen så bra. Jag tror inte att ett enda har dött. Men de är kanske fortfarande friska och därmed starka. De är i en liten yngelbur i akvariumet.

    Till min fråga då: Hur länge ska jag behålla den höga temperaturen? Räcker det med en dag eller ska den vara hög i flera dagar?

    Hoppas att det här ger sig snart så jag får några fiskar kvar. Ärligt talat så är det här det värsta jag har varit med om någonsin. Och jag har 3 akvarium och har haft fiskar i drygt 20 år. Jag ska vara mycket mer försiktig när jag köper nya fiskar nästa gång. Det är en sak som är säker.

    Mvh/ Peltis
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    håll tempen några dagar till, det brukar jag göra och forrtsätt med punktool, vatten byte innan och full dos medecin, jag hade en hane som simma med huvudet ner och rumpan upp medicinerade med punktol efter 2a behandlingen och lite jodfritt salt så va han pigg igen, men jag behandlade ytterligare några gånger, förmodligen va det vitaprick men det syntes ingen eftersom han är vitprickig av naturen. På mina andra svarta i andra akvariet fick dom pytte pytte små prickar och på neonisarna vart det som en grå hinna
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    Arbetssätt...