hål i huvet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k2icefall
    • February 2004
    • 60

    hål i huvet

    Vilken ä den bästa medecinen mot hål i huvet?
  • Guld-firren
    • December 2005
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av k2icefall
    Vilken ä den bästa medecinen mot hål i huvet?


    Jag vet inte riktigt om det finns någpn medicin till det men om fisken lider så är det nog bäst att den, tyvärr!
    Men om det inte är ett stort hål så är det nog ingen fara... men varför har du den gladaste smilisen ??Jag menar gud asså, det känns lite mas-mördar aktit...
    Senast redigerad av Guld-firren; 20 December 2005, 13:12.

    Kommentar

    • k2icefall
      • February 2004
      • 60

      #3
      Jo de hardiskuterats tidigare. o ja tänker INTE! avliva mina fina tapajosar

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Det finns mycket skrivit om HiH o dess orsaker. Dock beskrivs i en nyutkommen bok en behandling som skall var 100 % ig. Man tar upp fisken o trycker in tetracycline i hålen och låt dra en liten stund. Sänk sedan ph 5.5-6 och tillsätt salt och acriflavin i vattnet (12dagar). Enligt författaren (Andrew Soh) har då hålen läkt inom en månad.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • k2icefall
          • February 2004
          • 60

          #5
          ok, finns dessa preparat på akvariebutiker lr?

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Ursprungligen postat av k2icefall
            ok, finns dessa preparat på akvariebutiker lr?
            Tveksamt. Men jag har bägge hemma så jag kan skicka det. Acriflavin är vad jag förstår synonymt med med Euflavin som iofs finns på apoteket. Men det är dyrt men o andra sidan drygt . Men jag har bägge hemma så maila mig din adress så skall jag skicka upp en dos. Ph´t sänker du lättast med saltsyra. Närmsta färgaffär gäller. Altenativ behandlingsmetod är att bara hålla ett lägre PH. Vid Ph 6 slår du ut alla livsbetingelser för bakterier o vid Ph 4 slår du även ut även protozoerna. Men det krävs preparerat vatten med stenkoll och att man har fisk som tål det. Tar också längre tid.
            Senast redigerad av kaj.p; 20 December 2005, 23:59.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • toaden
              • November 2005
              • 102

              #7
              Läser här i ett häfte från märket Sera.
              "citat"
              Hålsjukan är en bristsjukdom som oftast beror på flagellatangrepp på fiskarnas tarmar.Sjukdomsalstrarna stör matsmältningsprocessen och skadar tarmens slemhud.Detta resulterar i att inte alla nödvändiga näringsämnen,vitaminer och mineraler kan tas upp i tillräcklig mängd.
              En akut brist uppstår i fisken.Fisken försöker utjämna detta genom att tillbakabilda brosk kring huvudet för att därifrån vinna ut ämnena som behövs.

              Huden spricker på de drabbade ställena,och vit,upplöst broskvävnad kommer ut. En kraterlik fördjupning blir kvar.Hålen kan vara 1mm upp till 2 cm stora.

              Man kan förebygga hålsjukan om man regelbundet tillsätter "sera mineralsalt" eller kanske nåt annat märke och då läker befintliga hål,men det tar dock ett par månader. Förutsättningen är att fiskarna utfodras med näringsrik och omväxlande kost. Att utfodra med oxhjärta eller annat kött från varmblodiga djur, främjar förökningen av tarmflagellater.

              Det är absolut nödvändigt att tillsätta "sera fishtamin" till fodret regelbundet.Fiskarnas organism kan bara ta upp viktiga näringsämnenoch mineraler om det finns vitaminer.

              Det är mycket viktigt, att ge fiskarna en nödvändig,näringsrik och omväxlande kost under konvalescensen.

              Enbart detta räcker dock inte. Fodret behöver berikas med extra vitaminer för att stärka organismen och immunsystemet.Bara på det viset kan fiskarna bli starka igen efter sin sjukdom."sera activant" och "sera fishtamin" innehåller alla för fisken nödvändiga vitaminer i en optimal sammansättning. Dessa vitaminer ges efter sjukdom tillsammans med fodret,dagligen i en vecka."slut citat"

              Obs all denna info kommer från Sera:s häfte därav reklamen för deras produkter.

              I häftet som heter "Sera Rådgivare" står en hel del fisksjukdomar och hur man botar dom.


              Har ni frågor så kanske jag kan leta upp dom i häftet i mån av tid!

              /Janne
              /Toaden

              Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

              Kommentar

              • toaden
                • November 2005
                • 102

                #8
                Läste också att "sera baktopur direct" eller "sera bakto tabs" tar bort flagellatangrepp av tarmen.
                /Toaden

                Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

                Kommentar

                • k2icefall
                  • February 2004
                  • 60

                  #9
                  skysst! fast de vore lättare om ja hade din mail-adress. mitt ph ligger redan runt 6 så de ä lugnt.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    k2icefall Mailadressen ligger i min profil

                    Toaden Det Sera skriver är väl den teori om HiH som är den vanligaste. Hexamita får också oftast skulden. Enligt Bassleer hittar man oftast Hexamita hos kallvatten fisk hos tropisk fisk är Spironucleus vanligast o hos diskus Octomitus.
                    Dock hittar man aldrig något sjukdomsalstrare i hålen förutom vid sekundärinfektioner. Vad Soh upptäckt är att i botten på varje hål finns en tunn kanal som leder vidare in i fisken. En sådan kanal kan inte uppstå p.ga dåligt vatten eller näringsbrist. Därför måste det finnas en sjukdomsalstrare. Andrew tror vidare att det är en bakterie och eftersom han garanterar att denna behandlingsmetod är 100%-ig så torde det ligga något i det.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • toaden
                      • November 2005
                      • 102

                      #11
                      Det är möjligt att det är som du säger Kaj.p, jag säger inte att Sera har rätt,jag bara tog informationen direkt ifrån deras häfte. I vilket fall som helst så får man ju hoppas de har belägg för det de skriver i informationen,så att det inte är för att lura folk till att köpa deras produkter.

                      /Janne
                      /Toaden

                      Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Men Sera behöver heller inte ha fel. KLart att brist på mineraler o vitaminer sätter ner fiskens kondition vilket i sin tur gör den mindre motståndskraftig. Sedan det här med bottenkanal är sedan vad jag förstått helt nyupptäckt.
                        Det finns ju heller inget som säger att det bara finns en orsak HiH finns ju tydligen också i en annan form dvs där hålen inte uppstår i huvudregionen utan de följer istället laterallinjen
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • eph
                          • August 2005
                          • 1

                          #13
                          hål ihuvudet och baktopur

                          En av mina diskusar fick sjukan med ett stort hål i huvudet. Mina övriga diskusar var också deppiga. Gav fiskarna vitaminer ingen reaktion. Provade med Sera baktopur det fungerade inte. Läste om flagyl och bad en veterinär skriva ut 30 tabletter (170 kr). medicinerade i 7 dagar. Alla fiskarna blev piggare och hålet läkte ut. Men tyvärr så blev inte hih diskusen helt frisk utan hade också någon annan bakteriesjuka "vita trådar" från gälarna. Badade den i saltlösning men den var för sjuk och återhämtade sig inte helt och dog så småningom. Nu är alla överlevande diskusar friska och har köpt 2 till. Nu kompletterar jag med vitaminer och hoppas slippa hih sjukan. Jag använde flagyl tabletter som löses upp i vatten och tillfördes akvariet. Flagyl stör inte den naturliga bakteriefloran. Orsak till att mina fiskar blev sjuka var troligtvis ett större vattenbyte i samband med att kommunen hade en läcka och vårt vatten var otjänligt men det visste jag inte förrän nägon dag senare.

                          Kommentar

                          • Bucket
                            • February 2004
                            • 1020

                            #14
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Men Sera behöver heller inte ha fel. KLart att brist på mineraler o vitaminer sätter ner fiskens kondition vilket i sin tur gör den mindre motståndskraftig. Sedan det här med bottenkanal är sedan vad jag förstått helt nyupptäckt.
                            Det finns ju heller inget som säger att det bara finns en orsak HiH finns ju tydligen också i en annan form dvs där hålen inte uppstår i huvudregionen utan de följer istället laterallinjen

                            Rekommenderar du att tillsätta vitaminer åt discusarna? jag har köpt en flaska "tetra vital" och jag tycker det hade en positiv effekt på alla fiskar.

                            Fjärilscikliderna lekte direkt och Scalarerna leker som satan hela tiden.

                            Eller tycker du man ska hoppa över vatten preparat? har läst lite om easy life (tror det hette det) att det skulle vara anti-stress åt discusarna och att det allmänt var bra.

                            Vad är din åsikt om preparat?
                            jävla massa akvarium!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                            Kommentar

                            • janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bucket

                              Eller tycker du man ska hoppa över vatten preparat? har läst lite om easy life (tror det hette det) att det skulle vara anti-stress åt discusarna och att det allmänt var bra.

                              Vad är din åsikt om preparat?
                              har testat easy life tyckar inte att dett är värt pengarna,så jag köpar dett inte mera
                              mvh janne
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                              Kommentar

                              Arbetssätt...