Vitaktiga klumpar på bröstfenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    • October 2005
    • 53

    Vitaktiga klumpar på bröstfenorna

    En av mina nataliciklidhanar har vitaktiga klumpar på bröstfenorna som fransat sig. Det ser inte ut som fenröta eller svamp. När jag köpte honom för knappt två veckor sedan hade han så på ena fenan och jag trodde det var sår som höll på att läka eftersom det vitaktiga (lite rosa ton) påminner om ärrvävnad. Nu har det spridit sig till andra bröstfenan och en av honorna i karet uppvisar liknande symptom på en bröstfena. Alla fiskarna är pigga i övrigt och båda "sjuklingarna" leker och stojjar runt precis som de andra.

    Nån som vet vad det kan vara?

    edit: lägger in en bild på min zoon... http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=335009
    Senast redigerad av terpentin; 18 December 2005, 22:34.
  • toaden
    • November 2005
    • 102

    #2
    Har kollat lite i Sera:s infohäfte,nåt som liknar det symtomet du beskriver står det så här om:

    Lymphocystis angriper fiskarnas hud och förändrar slemhudscellerna. De förstoras åtskilliga gånger, så att man kan se dem tydligt med blotta ögat som en upphöjning. De över en millimeter förstorade cellerna ser ut som rom som har fastnat på huden. Stryker man med fingret över det drabbade hudstället känner man upphöjningen som hårda knölar. Cellerna förstorar sig p.g.a den påtvingade produktionen av virus. Cellerna spricker sedan och miljoner nya virus sprids i vattnet. De driver omkring och kan angripa andra fiskar. Oftast uppträder sjukdomen först på fenornas yttre delar och sprids sedan över till kroppen.

    "upptäcker man angreppet i ett tidigt stadium,kan man klippa av den drabbade fenans kant med en vass sax"

    Fenans bas får inte skadas. Fisken ska sedan behandlas med "sera baktopur",för att fenorna inte skall infekteras med andra sjukdomsalstrare. "sera cyprinopur" har en desinficerande effekt och förhindrar därmed spridning av sjukdomen.Båda preparaten bör användas samtidigt. Små mängtder "sera cyprinopur" kan doseras med en insulinspruta från apoteket.

    Obs! detta är enbart info från Sera´s folder,behöver inte vara dina fiskars problem,men håll ett öga på dem.

    /Janne
    /Toaden

    Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

    Kommentar

    • terpentin
      • October 2005
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av toaden
      Har kollat lite i Sera:s infohäfte,nåt som liknar det symtomet du beskriver står det så här om:

      Lymphocystis angriper fiskarnas hud och förändrar slemhudscellerna. De förstoras åtskilliga gånger, så att man kan se dem tydligt med blotta ögat som en upphöjning. De över en millimeter förstorade cellerna ser ut som rom som har fastnat på huden. Stryker man med fingret över det drabbade hudstället känner man upphöjningen som hårda knölar. Cellerna förstorar sig p.g.a den påtvingade produktionen av virus. Cellerna spricker sedan och miljoner nya virus sprids i vattnet. De driver omkring och kan angripa andra fiskar. Oftast uppträder sjukdomen först på fenornas yttre delar och sprids sedan över till kroppen.

      "upptäcker man angreppet i ett tidigt stadium,kan man klippa av den drabbade fenans kant med en vass sax"

      Fenans bas får inte skadas. Fisken ska sedan behandlas med "sera baktopur",för att fenorna inte skall infekteras med andra sjukdomsalstrare. "sera cyprinopur" har en desinficerande effekt och förhindrar därmed spridning av sjukdomen.Båda preparaten bör användas samtidigt. Små mängtder "sera cyprinopur" kan doseras med en insulinspruta från apoteket.

      Obs! detta är enbart info från Sera´s folder,behöver inte vara dina fiskars problem,men håll ett öga på dem.

      /Janne
      jag har också misstänkt lymphocystis, men jag tror inte det är det. talade även med grossisten och de har inga problem med karet mina fiskar kom från. har nu iaf avlivat samtliga fiskar som uppvisade symptom för att minimera risken att fler fiskar ska smittas.

      Kommentar

      • toaden
        • November 2005
        • 102

        #4
        Okej det var kanske det bästa du kunde göra för att minimera riskerna.
        /Toaden

        Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

        Kommentar

        • terpentin
          • October 2005
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av toaden
          Okej det var kanske det bästa du kunde göra för att minimera riskerna.
          kanske, men det känns ändå förjävligt varje gång jag avlivar fisk. gör ont i hela mig.

          Kommentar

          • toaden
            • November 2005
            • 102

            #6
            Ursprungligen postat av terpentin
            Ursprungligen postat av toaden
            Okej det var kanske det bästa du kunde göra för att minimera riskerna.
            kanske, men det känns ändå förjävligt varje gång jag avlivar fisk. gör ont i hela mig.
            Ja jag förstår det...hoppas det går bra sen för dig.
            /Toaden

            Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Jag har haft samma på en nyinköpt discus.
              Den hade en vit klump på ca 3-4 milimeter på stjärtfenan.
              Jag kände på den och den var hård och upphöjd som en vårta och såg nästan ut som en sådan också.
              Jag har inte gjort något åt saken förutom att sköta vattenbytena riktigt noga.
              Det har gått tre veckor nu och "vårtan" är i princip utraderat från fenan.
              Det som återstår är en minimal liten vit prick som säkerligen är borta innom någon vecka.

              Kommentar

              • Bucket
                • February 2004
                • 1020

                #8
                Jag har läst nånstans att ciklider kan få "finnar" på fenorna. att det är inget farligt. Min ena scalare fick det men det gick bort ganska fort.
                jävla massa akvarium!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                Kommentar

                Arbetssätt...