Varför dog fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Varför dog fiskarna?

    För en vecka sedan fick vi hem ett bebott guppyhotell. Skrev om det här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81029

    Inom 3 dygn dog alla fiskarna. Först ut var mollyn, sedan 6 st guppys och en ancistrus. Jag hann aldrig se fiskarna för dottern kom och talade om detta för mig när jag låg och sov. Och för att få sova vidare sa jag åt henne att ta bort dom och spola ner dom. Nu i efterhand borde jag ju ha kikat på dom. Men men, inget att göra åt.

    *När vi hämtade karet låg alla fiskar i samma påse och låg varken mörkt eller stilla.
    *Karet fylldes med en hink av det gamla vattnet och resten med nytt kranvatten. Ingen nitrivec elelr liknande. Tanken slog mig aldrig och vi hade ändå inget hemma. Jag använder inte det i vårt andra kar.
    *De hade ingen doppvärmare de första 2 dygnen (hade inte haft någon på gamla stället heller) och dottern läste sig till här på zoopet att hennes fiskar skulle ha 26 grader.
    *Lampan var inte tänd alls. Först hade vi ingen sladd som räckte och sedan gick locket sönder så det fick stå bakom karet och där hade lampan gjort föga nytta.
    *Fluval2plus´en stod torr i någon timma innan vi fick igång det.
    *Fiskarna fick mat en gång, kanske två, innan de dog.

    Har något av detta påverkat? Av Guppyna var 4 yngel och 2 vuxna. Malen var ganska liten, kanske 4-5 cm och Mollyn ganska stor.

    Som jag skrev i den andra tråden så fick jag lite hastigt veta att det karet var bebott. Jag var inte ett dugg förberedd på att behöva göra något med det alls och hade inte ens gjort plats för det. Meningen var att det skulle ner i källaren och göras rent och så till jul.

    Det är ju jättetråkigt att fiskarna dog, men samtidigt var det kanske bäst ändå. Meningen är ju att dottern ska starta upp det själv och välja fiskar själv. Men jag skulle ändå vilja veta varför de dog. Man lär sig av sina misstag heter det ju.
    /Nina
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av mam
    *Fluval2plus´en stod torr i någon timma innan vi fick igång det.
    var det gammalt filtermaterial som inte va rengjort ?

    om du har kvar vatten kolla de för nitrit kanske visar nåt
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Ursprungligen postat av mam
      *Fluval2plus´en stod torr i någon timma innan vi fick igång det.
      Jag har för mig att jag har läst att man inte ska sätta igång ett torrlagt filter då de döda bakterierna kan bilda något giftigt ämne?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Filtermaterialet var inte rengjort, men karet var igång och tömdes samma dag vi hämtade det. Jag trodde inte det var någon fara att sätta igång det samma kväll. :o I vårt andra kar stänger vi ju av pumpen vid vattenbyte och allt som oftast glömmer jag sätta igång det direkt efter... Då står den iofs i vatten.

        Jag läste även en tråd igår om att termostaten inte stämmer på vissa doppvärmare. Finns det risk att fiskarna har "kokat" ihjäl? Den var inställd på 26 grader. Jag kollade aldrig temperaturen på vattnet men jag ska fråga dottern när hon kommer hem. Hon stängde av all "utrustning" när sista fisken dog. Det finns lite vatten kvar som hon inte fick upp med slangen, men det har varit stillastående ett par dagar. Är det lönt att testa det?
        /Nina

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          De känns ju ärligt talat som att fiskarna dött av alla olika omständigheter typ?!...gammalt filter som legat å mat typ direkt å värmare du ej vet funkar etc. etc.
          Tjopp...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av mam
            Filtermaterialet var inte rengjort, men karet var igång och tömdes samma dag vi hämtade det. Jag trodde inte det var någon fara att sätta igång det samma kväll. :o I vårt andra kar stänger vi ju av pumpen vid vattenbyte och allt som oftast glömmer jag sätta igång det direkt efter... Då står den iofs i vatten.
            Vad jag förstått så kan det biologiska filtermaterialet bli giftigt i fall filtret har varit avstängt längre än nån timme...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Vad jag förstått så kan det biologiska filtermaterialet bli giftigt i fall filtret har varit avstängt längre än nån timme...
              beror lite på vad det är för filter.

              ytterfilter är känsligare än en del innerfilter till exempel.
              några specifika siffror har aldrig framkommi men det bästa är avstängt så lite som möjligt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • mam
                • May 2004
                • 1064

                #8
                Ursprungligen postat av sacha
                De känns ju ärligt talat som att fiskarna dött av alla olika omständigheter typ?!...gammalt filter som legat å mat typ direkt å värmare du ej vet funkar etc. etc.
                Jag vet inte om jag skulle kalla det just "gammalt filter som legat". Visst var det ett begagnat filter, men karet var ju igång samma dag vi hämtade det. Att sakerna låg nerpackade i en påse när vi kom var ju inget konstigt. Sen tog det ju en stund innan vi fickihop allting. Som jag har skrivit var jag inte beredd på att få fisk.

                Mat fick dom en eller högst två gånger under dessa 3 dagar. Doppvärmaren köpte jag ny i butik och hade ingen aning om att de inte funkar som de ska förrän jag läste tråden om det här på Zoopet. Frågade dock dottern om hon kollat vattentemperaturen och hon sa att det var 26 grader.

                Enda teorin jag själv har haft är att de blev så stressade. Men varför dog alla samma dygn i så fall?
                /Nina

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  drar upp en gammal tråd..

                  mitt innerfilter var avstängt 3 h igår, sen satte jag igång det. nu tokflämtar firrarna! ingen nitrit, ytterfiltret är bra flöde i..
                  vad exakt för bakterier bildas om innerfiltret är avstängt?

                  nu gör jag 50% vattenbyte samt rengöring av filtret som stod stilla igår och hoppas på bättring.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Exakt vad alla arter heter vet jag inte, men de som skapar problem i dessa situationer har ett gemensamt, de är anaeroba, vill ha syrefria miljöer, de gör om bland annat nitrat till ammoniak, inget trevligt ämne! Du reagerade rätt, även om 25% vattenbyte kanske är lite bättre att börja med även i så´nahär situationer, för att sedan kanske byta 25% till om det verkar behövas.

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      nu har jag fått det förklarat av en expert som sa att det bildades nån form av syreförbrukande bakterier, därav flämtandet. minns inte allt han sa men första idén att det var nitrit men testet visade att nitriten var ok, sen sa han nåt om nitrat och molekyler också. ,.men där tappade jag bort mig

                      har ny gjort rent filtret och bytt 50%.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        När organismerna i filtret inte får syre dör de och gör att ammonium/ammoniak och nitrit värdet stiger.
                        Om man testar vattnet i ett ytterfilter som varit avstängt så är där väldigt höga värden av nitrit men konstigt nog inte så mycket ammonium/ammoniak.
                        Om ett 100 liters dammfilter varit utan cirkulation och man vid start låter vattnet gå på marken tar det ca 10-15 minuter innan vattnet i filtret är fritt från nitrit.

                        Enligt alla "regler" borde det inte bildas nitrit så snabbt i ett filter, jag har ingen förklaring, kanske någon annan vet orsaken bättre.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hmm ja konstigt är det iaf

                          nu är fiskarna piggare, men har sett att båda siamensisarna saknar de där spröten som de har vid munnen.

                          egentligen undrar jag om det inte är nåt lurt med nåt annat också, för igår dog en 2årig siamensis och häromveckan en 4årig..2åringen hade utstående fjäll. mycket konstigt!
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          Arbetssätt...