Min stora feta guldfisk simmar på rygg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlsson
    • December 2004
    • 48

    Min stora feta guldfisk simmar på rygg!

    Hjälp!

    Tidigare idag mådde en av mina guldifskar bra, han simmade omkring som sig bör. Tittade till dem för tio minuter sen, och då ligger han upp och ner bland alla algerna, uppe vid ytan, och mår inte alls bra. Försöker hjälpa honom på rätt köl, men han hamnar hela tiden på rygg...

    Vid området där han simmade är det väldigt tajt med alger, så han kan mycket väl ha fastnat där och legat några timmar utan att vi sett honom. Men han har ju legat i vattnet hela tiden.
    Jag har två stora guldfiskar och ett gäng med andra fiskar. Bl a två kyssguramisar som jag sett nafsar på guldfiskarna ibland.

    Vad ska jag göra? Jag vill ju inte att han dör!
  • carlsson
    • December 2004
    • 48

    #2
    Några bilder på eländet:

    Kommentar

    • carlsson
      • December 2004
      • 48

      #3
      Fundering; Ska jag byta vatten? Han kanske behöver fräschare vatten (var två veckor sen jag bytte)?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ja byta vatten är alltid bra.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • KimJosefin
          • September 2004
          • 91

          #5
          Det kan bero på att han har svalt luft vid till exempel matning... vänta och se om han kommer på rätt köl om några timmar.


          Kommentar

          • carlsson
            • December 2004
            • 48

            #6
            Nu är vattnet tillfräschat och jag håller tummarna.

            Svalt luft låter ju som ett förhållandevist lyckligt alternativ. Tyvärr tror jag att det är värre än så, han gör inget som helst motstånd när jag vänder på honom.

            Mår en fisk bra av att ligga upp och nerpå? Ska jag hålla honom upprät så länge jag kan?

            Tack för svaren, man blir iallafall LITE lugnare när man vet att någon har svarat...!

            Kommentar

            • carlsson
              • December 2004
              • 48

              #7
              I morse när jag gick upp var den död. :..(

              Jag har absolut ingen aning om vad som har hänt. Den måste ha skadat sig på nåt. Kanske fick den in alger i gälarna när den fastnade?

              Enda tråkiga med att ha djur - de dör ofta före en själv. Den lämnade väl plats för fyra nya Platy-yngel får vi anta...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Börja med Koi de blir över 50 år.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • freakazoid
                  • June 2006
                  • 241

                  #9
                  Fel på simblåsan?

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Innan jag skaffade mitt akvarie, så hade jag slöjstjärtar i många år.
                    När de börjar "simma ryggsim", vilket tyvärr hände ibland - så är det tecken på att de har fel på simblåsan. Det är inte mycket att göra åt...
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • frozenhart
                      • November 2005
                      • 29

                      #11
                      hej jag måste fråga ... jag har en slöjstjärt av exakt samma typ som på carlssons bild.. och min fisk simmar också upponer? ! vad menas med fel på simblåsan? om det är de han har? fick nämligen fisken för ca 1 månad sen om inte mer.. o han simmade på rygg hos den förre ägaren och gör samma sak i mitt , så jag tror inte det är fel på vattnet.. men han verkar inte lida av att vara upponer? han mer eller mindre sover upponer men dagtid och vid matdags är han hur pigg o alert som helst.. puttar man till honom när han ligger å utan upponer blir det fart på honom o han håller sig rättvänd länge... vad är felet bör man avliva honom trots att han verkar väldigt pigg o alert?

                      Kommentar

                      • frozenhart
                        • November 2005
                        • 29

                        #12
                        å utan = på ytan ... slarvfel av mig

                        Kommentar

                        Arbetssätt...