Böjd rygg på zebra danio

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Böjd rygg på zebra danio

    Jag har en zebradanio som har fått "böjd rygg". Den kan inte simma ordentligt, speciellt i strömt vatten(de gillar att "surfa" på filterutblåsen). När de får mat så far han runt och "missar" maten hela tiden. Jag har läst flera trådar om böjda ryggar här på zoopet. Det verkar vara både en ålders- och en "för mycket avel"-krämpa. Det är en väldigt liten hane så jag tror inte att han är gammal. Köpt i affär för 4 veckor sen. Kan det finnas nånn annan orsak eller är det avelsresultat? Vad tror ni? Är det vägs ände för firren?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Nu har en till av mina Zebrafiskar fått exakt samma symptom. Det verkar dessutom ha uppstått mer eller mindre över en natt. Bägge är hanar. Kan det ha med lek att göra tro? Jag tycker att honorna verkar mindre runda om magen idag.

    Den andre hanen har inte verkat lida av detta. Jag funderar dock på om jag ska behålla ynglen jag fått av dessa eller om denna åkomma kanske är genetiskt.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      min bror sa att han hittade en av sina sebrafiskar död, "den såg ut som en ostbåge", och igår när jag kollade på hans fiskar var de övriga 3 smala som pinnar!
      Jag har själv haft samma sak här, fast nu var det länge sen. jag har ett stim på ca 40 sebrafiskar (egenodlade) men som sagt, nu var det länge sen. En tanke är att det kanske kan vara parasiter eller nåt. Tror inte det går att göra så mycket åt saken..
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        En tanke är att det kanske kan vara parasiter eller nåt.
        Oj! Vilken sorts parasit skulle det vara? Vart kan de ha fått det ifrån? De har bara fått fryst och hemmagjord artemia förutom flingmaten.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          det bästa är nog om du söker på forumet efter gamla inlägg, står nog en hel del där (bl.a. om platys o gupys med liknande symtom)
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Legisten
            • January 2006
            • 115

            #6
            är knappast någon expert vad gäller fiskar.Men jag känner några som har haft zebra fiskar och dom fick också fiskar med samma sympton så det verkar vara någon genetisk sjukdom/missbildning

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av morphriz
              Nu har en till av mina Zebrafiskar fått exakt samma symptom. Det verkar dessutom ha uppstått mer eller mindre över en natt. Bägge är hanar. Kan det ha med lek att göra tro? Jag tycker att honorna verkar mindre runda om magen idag.

              Den andre hanen har inte verkat lida av detta. Jag funderar dock på om jag ska behålla ynglen jag fått av dessa eller om denna åkomma kanske är genetiskt.
              låter som neonsjukan... är det de dem lider av ska du plocka ur dem ur karet! (och avliva)

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                Har dem färgskiftningar, och eller bölder?

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                  Har dem färgskiftningar, och eller bölder?
                  Nej. De har inga andra symptom är böjd rygg. Det verkar inte påverka dem mycket. De simmar lite okontrollerat när de blir ivrgia vid matdags. Jag plockade ur den första, stoppade honom i glasburk och kollade hela fisken med förstoringsglas. Jag hittade inget.
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...