Mediciner i tablett form...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr_Haz
    • January 2003
    • 14

    Mediciner i tablett form...?

    Hej alla glada akvarister !

    Införskaffade en burk sera bakto Tabs alltså tabletter för bakterie angrepp. Min undran är hur dessa tabletter är kontra att ha medicin direkt i vattnet? Min tanke var att om man har ett akvarium på 300l men endast ett fåtal fiskar i så skulle man slippa en del bekymmer med den rubbning som blir med att behandla i vattnet. Nu har jag inte något akut bekymmer men jag tycker det är bra att ha någon form av medicin hemma för behov. Så jag köpte denna burk. Är det någon som har erfarenhet, synpunkter på att behandla på detta sätt?

    Färsk som man är i detta forum så försökte jag söka lite i detta ämne men hittade inte mycket (kan ju ha missat något), tacksam för lite input!

    Mvh. /Magnus

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Det lär nog inte vara någon större skillnad mellen flytande och medicin i tablettform, tabletterna löser ju också upp sig i vattnet, precis som flytande!
    Medicin i tablettform tycker jag är enklare att använda än flytande, som ska mätas upp rätt mm.
    /Lukas

    Kommentar

    • Mr_Haz
      • January 2003
      • 14

      #3
      Tack för svar Lukas !

      Det står på burken att tabletterna innehåller Nifurpirinol och det var det som jag ville ha. Sedan så består de oxå av tubifex, rödamygg samt ört extrakt mm. så jag tog för givet att dom äter upp det mesta. Men enligt ordineringen så gäller en hel del vattenbyten under behandlingen som ska vara i en vecka. Sedan följt av ett 50% v-byte på åttonde dagen. Så det ligger nog en hel del i vad du säger om att det "förstör" balansen i akvariet precis som flytande. Jag kollade in seras tyska sida och den reklamen för dessa piller gick inte av för hackor... (som vanligt när det gäller nya saker som ska ut på marknaden)
      Får väl testa när behov uppkommer. Håller på att flytta runt några akvarier i huset och det brukar ju ibland medföra vissa störningar !!! Så det känns bra att ha vissa vanliga "kurer" hemma.

      Mvh. /Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...