Fenröta ? - Behandling ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz
    • November 2002
    • 55

    Fenröta ? - Behandling ?

    Hej.

    Befarar att mina oscars har råkat ut för fenröta, en tunn vit "söm längs stjärtfena och ryggfena, och om man tittar riktigt noga så ser fenorna på ett par st. av dom lite skadade ut längst ut...

    Så, till frågorna:
    Har läst att man kan behandla med salt, om jag nu tillsätter salt direkt i karet (ja, tänkte iofs lösa det i vatten först, men ändå) kan någon av de andra fiskarna ta skada av det ?

    invånarna är: Synspilum, oscar, hypostomus plecostomus.

    Hur mycket salt ska man tillsätta ? (har letat lite här i forumet, å det finns lika många åsikter om det som akvarister som det verkar)

    Kan man ha vattnet salthaltigt en längre tid, eller bör man efter någon dag börja med extremt täta vattenbyten för att minska salthalten ??

    Om salt inte hjälper och medicinering krävs, kan man medicinera direkt i karet ? (Jag har endast pumphuvud med filtermatta, så jag kan inte filtrera bort medicinen med aktivt kol.)

    Samma fråga som med saltet, bör man isf påbörja täta vattenbyten för att få bort så mycket som möjligt av medicinen efter någon dag ??

    Jaa, många frågor blev det, men hoppas nån vänlig själ kan svara på dom, eller dela med sig av sina erfarenheter.

    Tacksam för svar.

    MVH.
    //Cyruz
    MVH.
    //Cyruz
  • petruswang
    • January 2003
    • 327

    #2
    Om det endast är några få fiskar drabbade skulle jag tappa upp ett saltbad i annat kar eller hink och låta drabbade fiskar var där några timmar. Höj temperaturen en aning, tillsätt 1ml/liter jodfritt salt. Tillsätter du mer salt bör du hela tiden noggrant hålla ögonen på hur fiskarna reagerar.

    Om första badkuren inte hjälpte, fortsätt behandlingen med nya bad, möjligen mer salt per gång.

    Lycka till!

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Om det endast är några få fiskar drabbade skulle jag tappa upp ett saltbad i annat kar eller hink och låta drabbade fiskar var där några timmar. Höj temperaturen en aning, tillsätt 1ml/liter jodfritt salt. Tillsätter du mer salt bör du hela tiden noggrant hålla ögonen på hur fiskarna reagerar.

      Om första badkuren inte hjälpte, fortsätt behandlingen med nya bad, möjligen mer salt per gång.

      Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...