Risig scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Risig scalar

    En av våra scalarer verkar väldigt dålig. Den ligger bara bakom en sten, äter inte och andas lite snabbare än vanligt. Kan inte se några yttre sjukdomstecken annars, möjligen att den är lite mager isåfall. Har haft en scalar tidigare som dog på samma sätt för ungefär en månad sen och köpte då denna istället. Ingen av de andra fiskarna är påverkad på något sätt.
    Vad kan det vara?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Skalarer är kända att svälta sig själva. Kan ibland vara väldigt kinkig på fodret. Hur stort är akvariet? Har du testat vattnets värden för säkerhets skull?

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Fick se scalaren igen senare idag och den hade dessutom lite gråvita beläggningar på fenorna. Den är dock död nu men tack ändå för svaret.
      Pratade med en zoohandlare och han sa att jag skulle hålla koll på de andra fiskarnas avföring ifall att det skulle vara någon inälvsparasit.
      Akvariet är på 240 liter. Har inte testat vattenvärdena däremot. Borde jag kanske göra det? Hade ingen aning om att de kunde svälta sig själva. Det var något helt nytt. Den har ju ätit lika bra som de andra tidigare.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        jag har en del matglade scalare,en av dom fick en grå belaggning på huvudet ,jag tilsatte salt ,och på bara en dag var det borte och dom var lika mat glada som förut,men se upp så du inte har corydoras da dom vist inte gillar salt

        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        Arbetssätt...