Bitna fenor, eller förgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRobban
    • June 2005
    • 28

    Bitna fenor, eller förgiftning?

    Vår pansarmal blev idag akut sjuk och var tvungen att tas ur akvariet.
    Till saken hör att den hade mycket fransiga fenor i dåligt skick och ett sår bakom stjärtfenan. Jag undrar om den kan ha blivit trakaserad eller om den dog av förgiftning. Jag har ett något högt pH värde som jag fick efter att ha bytt vatten och innan det ha haft i en dos pH höjning från prodac och där stod det på italienska som jag inte kan, jag hade i en kapsyl. På våra stickor som mäter fem vattenvärden så uppmättes ett fortfarande lågt pH och resten var helt i sin ordning, men med seras pH mätning så låg pH på över 7. Kan stickorna visa helt kasst? Pansarmalen var fortfarande fin i färgerna men den hade knappt några fenor kvar. Våra andra pansarmalar har några enstaka märken på fenorna och chokladmalen har ett hål i ryggfenan, som har släta kanter, och fransig stjärtfena som den haft ett tag. Alla andra fiskar har bra fenor. De äter också som de ska.
    Jag råkade idag komma åt en lerkula som gjorde att vattnet grumlades lite, undrar om den kan göra så det blev för höga värden av någon metall. Men då skulle väl de andra fiskarna visa symptom?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Väldigt höga pH'n (över 10) ger frätskador, vilket lär se ut som trasiga fenor & sår, så det kan tänkas, beroende på vad det är i det där pH höjande medlet.

    pH-stickor är som regel helt kass.

    Mitt tips: byt massor med vatten mot rent, ljummet, kranvatten, och mickla inte sen med kemin - dina fiskar kommer att tacka dig. Kranvatten funkar bara fint för all fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      pH-stickor är som regel helt kass.
      ska inte säga emot

      TheRobban om du söker på "stickor" kan du se vad folk tycker om dom.

      lerkulor har jag adrlig lsät att dom kan va farliga va ja minns men däremot är dom rätt dåliga som växtgödning.

      ph är inte så noga att det är exakt det viktigaste är ett stabilt värde.
      vill fisken ha 6.5 och uppåt är det med andra ord inte kris om det skulle ligga på 6.2 till exempel.

      sen finns det mer naturliga sätt att höja/sänka som torv bikarbonat löv alkottar...
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • TheRobban
        • June 2005
        • 28

        #4
        En av mina nya rötter hade gjort vattnet surare än det varit förut, därför ville jag höja pH och enligt stickorna var det rätt surt. Dessutom gned sig fiskarna mot sidan ibland, visserligen inte ofta. Trodde iaf att det skulle höjas, men det är väl bättre att låta det vara än att göra för snabba förändringar. Men gubben i akvarie affären målade ju upp skräck scenarion om vad lågt pH jag hade.... Man ska inte lyssna för mycket på såna känns det som. Men jag tror pH ligger runt 7 nu, lite över. Men det ska de ju klara, så om de vänjer sig går det väl bra, pH:t ska väl sjunka lite också. Men låter det göra det själv denna gång.

        Kommentar

        • TheRobban
          • June 2005
          • 28

          #5
          Vad för vattenvärden ska jag satsa på att mäta om jag kastar stickorna? Glad för svar snarast.... Får ge mig iväg och köpa prover för värdena var för sig då.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            råder vädligt delade meningar om det.

            själv har jag ett ph test då ja kör mäsk co2 så inte ph sjunker för lågt.
            sen har jag ett no2 = nitrit test ja använder dom dagar fiskarna inte uppför sej som dom brukar.

            en del anser man ska ha ammonium och kh test också men kan ju söka lite då det varit uppe tidigare.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...