"Hål i huvet sjukan" på Ap. viejita! :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    "Hål i huvet sjukan" på Ap. viejita! :O

    Jag upptäckte igår små "hål" i huvudet på min viejita hane!
    Jag förmodar att det är "hål i huvet sjukan" han fått, men hur botar jag det!? :S
    Ska jag isolera han och behandla? Jag har ett litet plast kar med filter och tillbehör att sätta han i isf, men vilken medicin ska jag använda? Ska jag förrästen flytta med honan då också, så han inte behöver vara ensam? Eller är det kanske dumt att behandla henne också, då inte hon är sjuk?

    Jag läste också att "hål i huvet sjukan" beror på brist på ngt, hur vet jag vad det är han har fått brist av?
    Jag måste tyvärr erkänna att jag slarvat lite med maten på senaste tiden och det har blivit väldigt lite frystfoder (artemia), kan det vara något där han har brist av?

    Tacksam för snabb hjälp!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Detta har drabbat mina A. viejita tre gånger. Har medicinerat utan framgång.
    Tror att det är viktigt med rent och riktigt surt vatten (under pH 6) för att slippa hålihuvet.
    Vad jag förstår är det ingen vits att medicinera honan (detta verkar oftast drabba hanar). Men ett gäng alkottar i akvariet är ingen dum idé.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av daniel60
      Detta har drabbat mina A. viejita tre gånger. Har medicinerat utan framgång.
      Tror att det är viktigt med rent och riktigt surt vatten (under pH 6) för att slippa hålihuvet.
      Vad jag förstår är det ingen vits att medicinera honan (detta verkar oftast drabba hanar). Men ett gäng alkottar i akvariet är ingen dum idé.
      mvh Daniel
      OKej.. men jag har väldigt hårt vatten där jag bor (har egen, borrad brunn med mkt kalk..) så jag har svårt att få till ph under 6.. :/ ligger nu på 7 tror jag?

      Vad är "alkottar"? är inte så insatt i det här, kan du förklara?

      Och tackså mycket för ditt svar!
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Hmmm... A. viejita är nog inte den lämpligaste dvärgcikliden för den med hårt vatten.
        På vintern, när isen ligger, plockar jag kottar på alar vid sjön. De gör att vattnet blir brunare, surare och lite bakteriefriare. Kan sparas lääänge.
        Hålihuvet verkar mest drabba svartvattenfiskar som diskus och vissa Apistogramma - exempelvis viejita. Du måste förstås försöka behandla, till exempel med metronidiazol. Se här.
        Lycka till!
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Edlund
          • September 2004
          • 330

          #5
          Hål i huvvet kan framkomma om har för mjukt vatten.Har medicinerat mina diskusar med aqua furan med bra resultat

          Kommentar

          Arbetssätt...