lite akut hjälp med min molly här tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    lite akut hjälp med min molly här tack!

    Imorse när jag vaknade såg jag att min molly verkade sjuk, jag tänkte att det beror nog på vattnet och jag mätte. på stickan så verkade No3 vara ganska högt så jag gjorde direkt ett väldigt stort vattenbyte. No2 var det inget fel på tydligen för den visade vitt vilket är OK enligt mätaren (har JBL easy test 5in1)
    Så jag hoppades att mollyn skulle se bättre ut när jag kom hem efter en hel dag på stan. tyvärr så såg den ännu risigare ut typ. Jag hällde över den i en plastpåse och hällde i lite nitrivec som jag köpte idag. Samt lite nitrivec ner i hela akvariumet.

    Men mollyn såg typ sjuk ut, lite resande fjäll och såg somsagt risig ut. Jag hällde i lite mycopur då jag tänkte den kanske hade någon bakteriell sjukdom osv..

    Såg nu för ett tag sedan att mollyns svans hade ett långt "inklipp" i sig. ungefär som att någon hade klippt i svansen, så det var ett långt jack in. När den svajar lite på fenan så ser man att det är isär där. Sen fick jag typ för mig att den kankse har fenröta? för ryggfenan såg lite avtuggad ut, men jag kanske inbillar mig just den saken. Men grejen är nu den att jag kanske borde medicinera med baktopur istället? men jag har redan hällt ner tre droppar mycopur i påsen som den är instängd i.... hur ska jag göra??

    Trodde att det berodde på en mindre förgiftning imorse eftersom den var hängig och värdet faktiskt var lite högt. Men den verkar inte ha repat sig så värst. Dom andra fiskarna verkar än så länge ok......
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    hej
    runt klippet set det lite vit ut eller?
    kolla och läs här www.haack.se/sera.htm
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      ne det är inget vitt som jag kan se.. :\
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          jo jag har kanske lite väl glest i akvariumet. får skaffa lite mera!
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            fy f*n, lönlöst alltså!! gjort ALLT för att rädda denna jäkla skitmolly men nog lär det sluta med döden. jag gör typ allt vad jag kan för dom varenda gång men dom sviker mig med döden! vad gör jag för fel? vad är det med dom? är så trött på att råka ut för detta... har bara tre koppartetror och en mal förutom den. roligt kar man kan ha.............
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Vem sviker vem, sa du?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #8
                svea försöker du vara spydig eller? som jag sa så gör jag allt vad jag kan för den/dom. Så du tycker att jag sviker?
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Nej då, men fiskar kan aldrig svika människor.
                  Svea

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hella2
                    Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne
                    Nej, växterna hjälper dig inte med nitriten. Bakterier (som finns bla i filtret) bryter ner nitrit (NO2) till nitrat (NO3) som växterna tar upp som näring.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Marlin
                      • January 2005
                      • 156

                      #11
                      Jag tycker verkligen att du försökt göra det bästa för mollyn. Jag försökte en gång rädda ett black mollyyngel som fått svamp, antagligen i en skada. (Ja det var vad jag trodde i alla fall). Så jag köpte medicin, satte den i sjukakvarium och pysslade men den mådde bara sämre. Tillslut fick sambon avliva den och det kändes jättetragiskt. Det känns inte som man kan göra så mycket när man inte vet vad som är fel och det är inte så lätt att veta. Jag skulle satsa på en tåligare fisksort än black molly, de är lite svåra tycker jag.
                      Senast redigerad av Marlin; 18 September 2005, 00:48.
                      Mvh,
                      Malin

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Ursprungligen postat av Hella2
                        Har du inte lite växter i ditt akvarium? såg det på din zoon.växterna hjälper till att bryta ner tex nitrit som är farligt på fiskarne
                        Nej, växterna hjälper dig inte med nitriten. Bakterier (som finns bla i filtret) bryter ner nitrit (NO2) till nitrat (NO3) som växterna tar upp som näring.
                        jaha,så hade man fel igen då men mycket växter är bra i allafall,har du salt i akvariet?
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          Marlin, jag som tycker blackmollys är så fina, jag brukar köpa av den sorten som har lite läckrare svans. lysstjärt eller vad dom kallas? har fått för mig att dom är lite sönderavlade och därför svåra att sköta. i början när jag startade akvarium och läste om sådant så stog det att blackmolly och guppi var dom perfekta första fiskarna, men ack den "myten" tycker jag allt man får ändra på. jag känner mig typ bara misslyckad som matte till fiskarna när typ vad än man gör är fel. bytte till och med vattnet direkt på morgonen när jag vaknade för jag såg halten var för hög av no3, trodde absolut det berodde på det varför mollyn var hängig. men så fick man bli besviken när man kom hem senare på dagen och dessutom införskaffat nitrivec mest för den mollyns skull.

                          Hella2, jo jag har börjat ha i salt nu igen för jag har läst att salt är generellt bra till alla fiskar då det skyddar deras slemhinnor lite bättre..

                          tror jag ska köpa vitamin att tillsätta till dom också, känns som jag får preparera med allt möjligt för medicinerar jag så är inte det bra heller. fattar bara inte vad det är! har försökt bättra på vattenvärdena lite också genom att jag gjorde rätt många och större vattenbyten sist en fisk var sjuk. så illa tror jag inte att jag har i mitt kar att det beror enbart på det..?
                          men åter till vitaminerna, läste lite i sera handboken och såg en bild på en fisk som var lite röd innuti gälen fram, har tyckts sett att tetrorna ser ut lite så. det kunde tydligen bero på vitaminbrist? snacka om att man får för sig mängder med saker. tacka vet jag katt =((( fiskar dör ju för minsta lilla och vattnet går upp och ner, man börjar bli riktigt irriterad. har bara dessa tre tetrorna nu plus en mal. vet inte om jag vågar skaffa fler fiskar och det känns som att jag vet det kommer hända något då med då. känns inte som att man har mycket till kar nu...
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            #14
                            Det är naturligt att fiskar dör. Om man skall gå in på naturens lagar så är det inte så svårt att se att fiskar massreproducerar sig, därför att de "vet" att deras liv är skört, det finns många fiender från bakterier och virus via parasiter till större fiskar. Deras livsexistens inte bygger på att man bli gammal, utan många. Det finns inte i fiskars genetiska koder att en skada skall läkas eller att en sjukdom skall övervinnas (så som däggdjur får feber). Det som finns programmerat i deras genetiska koder är att fortplanta sig.

                            Det finns nästan oändligt många sjukdomar en fisk kan drabbas av, precis som hos människor. Skillnaden är dock stor mellan människor och fiskar. Exempelvis tar vi inte blodprov på fiskar och analyserar i laboratorier, vi röntgar inte fiskar och vi opererar inte heller. Huruvida en fisk lider av en förträngning i gallgången eller vitaminbrist är ingen lätt sak för en lekman att avgöra.

                            Det som händer när en fisk blir sjuk är ofta att den blir hängig i fenorna. De verkar inte orka med att hålla dem uppe. Det märks särskilt hos arter där vi människor aktivt odlat fram större fenor hos fiskarna. Den blir mera stilla, och i naturen äts den ofelbart upp av en rovfisk som får ett lätt byte. I akvariet ser vi dem fara illa tills de dör.

                            Att försöka medicinera en sjuk fisk till att bli frisk är inte helt lätt. Fråga vem som helst. Fiskar som redan insjuknat är mycket svåra att rädda. Däremot kan en medicinkur i akvariet förhoppningsvis hjälpa de som ännu inte insjuknat att förbli symptomfria.

                            Det man kan göra som akvarist för att ge sina fiskar en så bra miljö som möjligt är att åstadkomma stabilitet i akvariet. Regelbundna vattenbyten, stabila vattenvärden, inte en massa "experiment" med inredning och filter, samma temperatur och fiskar som passar ihop med varandra. Jag är en varm anhängare av att man inte skall tillsätta något till vattnet, vare sig det är salt, vattenberedningsmedel eller "medicin". Enda undantaget är Nitrivec som vid uppstart eller vid filterhaveri snabbar på bildandet av nya nyttiga bakterier.

                            I ditt specifika fall så kan det mycket väl vara så att förhöjda värden av nitrit fick din Mollys immunförsvar att försvagas så pass mycket att någon slags sjukdom tog överhanden. Det är mycket svårt att reparera sådana misstag i efterhand, men dina kvarbarande fiskar är säkert mycket nöjda med att du får ned nitrithalten med hjälp av Nitrivec, annars kommer de också med stor sannolikhet att drabbas av sjukdomar och dö för dig.

                            Kommentar

                            • trollet85
                              • January 2005
                              • 667

                              #15
                              jo det är sant. fiskar är ju inte som dom vanliga husdjuren man har..
                              tror jag får börja avla upp lite fiskar själv så att jag får flertalet av dom istället för att det knappt ska vara några fiskar hos mig. men molly är inget att satsa på mera eller? dom verkar dö rätt lätt....

                              guppi och tetror är dom bra? sen skulle man ju vilja ha någon annan rolig fisk men som tål lite mer.
                              63L med salamandrar
                              Mina älskade persers Viola och Velvet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...