Vilken sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    Vilken sjukdom?

    Hejsan!
    Jag köpte 4 st praktbotier för en månadsen ungefär, efter några dagar fick dom något som jag trodde va vita prick. Så jag behandlade mot detta och prickarna försvann. Allt var frid o fröjd i ca 4 dagar. Sen fick två av dom några små små utflyna prickar på sig, prickarna gick mer åt det gråa hållet. Han i fiskaffären trodde det var oodinium o rekomenderade saltbehandling. Jag gjorde detta, och väntade spännt på resultat. Men inget hände, varken till det bättre eller till det sämre, och ingen annan fisk fick det. Bara dessa två. Tyckte det var konstigt men jag åkte in med fiskarna till honom, och han sa att jag skulle få nya. Fick hem två st av hans fiskar som han hade haft i ca 3 veckor. Det var alltså 3 veckorsen de hade levererats till honom. När jag kom hem så var de precis nerlusade med prickar, syntes tyvärr inte i affären med det ljuset. Så jag åkte in med dom igen o sa det till honom, och bad att få titta på några ur hans kar. Han tog upp 3 st, o la dom i en genomskinlig plastburk alla hade fullt med prickar. Han såg lite dåligt o tyckte inte att det var så farligt. Men dom hade många prickar. Men i övrigt så var de normala.

    Så min fråga är, finns det någon sjukdom som ser ut som vita prick men som kan finnas i karet i över 3 veckor utan att fiskarna dör och som inte är så smittsamt? Kanske ska nämna att han har silverhajar i samma kar, om detta har något med saken att göra ver jag ej.

    MVH
    Niklas
Arbetssätt...