Aktivt kol efter medicinering???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diddan
    • September 2005
    • 37

    Aktivt kol efter medicinering???

    La i fiskar, 6 kardinaltetror, i mitt (läs: barnens) nya 61 liters akvarium igår. Upptäckte idag att jag som extra bonus fått några vita prickar på två av dem. Fick omeddelbart ett medel av affären som jag lade i och höjde temperaturen något. Hoppas att det hjälper!! På affären sa de att jag ej behöver filtrera med kol efter?? Behövs eller behvs det ej?? Hur gör man i såfall? Köper man ett separat filter för det eller?
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #2
    För att rena bort gifter i samband bakteriedödande medicin kan aktivt kol vara bästa lösningen.

    Risk finns att antalet nyttobakterier också decimerats av medicinen, och nyttobakterierna behöver du ha för att undvika nitrit och amonium. Därav behovet för aktivt kol.

    Det finns aktivt kol filter du kan ersätta ditt filter med. Går också att i vissa filter ha aktivt kol tillsammans med ordinarie filtret. Det viktiga är att filtret finns med någonstans i kedjan, den måste inte vara ensam även om det går bra.

    Det viktiga är att tänka på vad du gör med dina gamla filter om du ersätter dem med aktivt kol.

    Om filtren inte syresätts som de gör när pumpen drar vatten genom dem, så blir filtren giftiga för fiskarna efter ett tag.

    OM du tagit ur filtren under medicineringen till förmån för aktivt kol. skölj dem nogrant i ljummet vatten och spruta lite nitrivec i dem före du sätter i dem igen.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Ursprungligen postat av Diddan
      La i fiskar, 6 kardinaltetror, i mitt (läs: barnens) nya 61 liters akvarium igår. Upptäckte idag att jag som extra bonus fått några vita prickar på två av dem. Fick omeddelbart ett medel av affären som jag lade i och höjde temperaturen något. Hoppas att det hjälper!! På affären sa de att jag ej behöver filtrera med kol efter?? Behövs eller behvs det ej?? Hur gör man i såfall? Köper man ett separat filter för det eller?
      Hej jag skulle INTE använda aktivt kol i ett så litet kar då (ja inte i ngt kar alls) då detta kan ta död på hela biologin iaf.
      Utan jag har alltid slutat min medicineringar med vatten byte ist så om jag har avslutat en kur gör jag ett vattenbyte 50% sen väntar jag ngra dagar och gör ett till sedan gör man vatten byten i vanlig ordning, jag behåller den högre tempen fram tills jag gör ett vanligt vatten byte.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av peterhaack
        Hej jag skulle INTE använda aktivt kol i ett så litet kar då (ja inte i ngt kar alls) då detta kan ta död på hela biologin iaf.
        Nonsens. Aktivt kol tar inte död på nånting alls.

        Jag håller dock med om att stora & upprepade vattenbyten är en bättre lösning för att få bort läkemedelsrester ur akvariet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Diddan
          • September 2005
          • 37

          #5
          Upprepad behandling?

          Tack för era svar! Som nybörjare är det inte lätt att veta hur man ska göra !

          Jag har använt Contralck från Tetra, har hört att man ska upprepa behandling varannan dag 3 ggr, men på förpackning står att man ska upprepa efter 5 dagar bara om man fortfarande ser prickar, någon som har erfarenhet??
          Om prickarna nu försvinner efter 1:a behandlingen, hur länge ska jag då vänta innan första delvattenbyte?
          Senast redigerad av Diddan; 17 September 2005, 09:23.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Azur: Nonsens. Aktivt kol tar inte död på nånting alls.**

            Nä kanske inte det men iaf så slogs mitt kar ut HELT efter användning av aktivt kol det gjorde så att 30% av fisk beståndet dog(vita prick sjukan tog inte ens 0%) så då jag inte visste svaret om varför det dog kanske du kan förklar men jag tror iaf att det hade med kolet att göra och att det filtrerade upp viktiga bakterier eller ngt i karet växter blev hängiga och fiskar dog först efter 4 vatten byte på 4 dagar började balansen bli bra igen..

            hade varit kul att veta vad det var?

            tack för rättelsen Azur
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              peterhaack kan det varit ammonium/ammoniak eller nitrit ?

              aktivt kol filtrerar rent vattnet.
              skulle det fånga nyttobakterier ska det inte spela nån roll då dom flesta finns i botten och filtret om du nu inte plockade bort det.

              var det ny kol eller bgagnad ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Nix inget jag har tillgång till dessa tester på jobbet i labbet och då e det inte små dropptester utan riktiga saker inte tillstymmelse till detta alls alla värden var oki det ända var att fiskarna haft vitaprick men detta försvan och jag satte till (aldrig gjort det innan utan nyttjat mig av vatten byte, trodde det skulle göra det enklare ) aktivt kol.
                Nytt kol sköljt och allt det där och sattes i ett innerfilter med hjälp av en nylonstrumpa(nej den var inte begagnad) och den var upphettad och sköljd många gånger....
                Jaja skit samma det karet har jag inte längre och har inte haft problem med de andra karen, man byter iaf hellre vatten då medecinen sakta urlakas och man behåller effekten lite till ....
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...