Metallpansarmal med problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Metallpansarmal med problem

    Hej!

    Har ett akvarium som än så länge bara innehåller fyra metallpansarmalar (C. aeneus) och en Otocinclus (ska skaffa en till). Två av pansarmalarna har jag haft i över ett år och de har mått bra och har även lekt. Nu har jag skaffat större akvarium och de har därför fått sällskap av två nya metallpansarmalar och en Otocinclus. Så har de gått i ca en månad. Helt plötsligt såg jag att en av mina ursprungliga pansarmalar bara låg på sidan på botten och andades relativt snabbt. Jag la som säkerhetsåtgärd den i ett karantänkar så att inte övriga skulle bli smittade av eventuell åkomma. Den visar vad jag kan se inga yttre tecken på sjukdom. Övriga fiskar i akvariet mår bra och frodas.
    Den sjuka pansarmalen har varit i karantänkaret i ett dygn och andas nu med en mer normal frekvens. Dock har den fortfarande problem. Den rör sig knappt ur fläcken. Och när den gör det så simmar den oerhört osmidigt och på sidan. Ofta slutar den sina korta simfärder med att hamna på sidan, ofta med halva kroppen på botten och resten upp mot en sidoruta. Mestadels ligger den dock orörlig på botten, antingen på sidan eller på rätt köl.

    För övrigt andas otocinclusen också relativt snabbt tycker jag. Ska det vara så? Övriga pansarmalar andas som de ska.

    Är det någon som vet vad som kan vara fel? Någon som känner igen beteendet? Hur kan felet behandlas?

    Vore jättebra med ett snabbt svar så att fisken blir frisk.

    Tack!

    /e
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Har du kanske fått nitrit i karet?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Jag har ganska få fiskar i akvariet och därmed matar jag inte så mycket. Dessutom fick akvariet stå i en halv månad innan första fisken släpptes i och vattnet i det nya akvariet kom delvis från mitt gamla akvarium. I det gamla akvariumet har jag aldrig haft problem. Därför har jag (tyvärr) inte bekymrat mig över problem med nitrit. Jag har tyvärr inte ens något test-kit, men det beställdes så fort jag upptäckte problemen. Så nu kan jag snart kontrolera vattenvärdena grundligt.

      Finns det något annat det kan vara?

      /e

      Kommentar

      • Sunny_67
        • January 2003
        • 146

        #4
        samma problem med en corydoras habrosus

        Ursprungligen postat av isolapojken
        Helt plötsligt såg jag att en av mina ursprungliga pansarmalar bara låg på sidan på botten och andades relativt snabbt. /e
        Jag trodde att min habrosus var död och skulle ta upp den med håven men då förökte den simma iväg....på sidan med en hiskerlig fart och hamnade sedan på botten liggandes på sidan. Är det simblåsan som är paj??? Och vad gör man åt det???
        http://www.babbel.biz

        Kommentar

        Arbetssätt...