Skadad dvärg gurami.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cisselini
    • September 2005
    • 3

    Skadad dvärg gurami.

    För ett par dagar sedan så fastnade våran dv. gurami hanne i ett sånt där vrak skepp som man kan köpa i en del zoobutiker. Han hade försökt klämma sig igenom ett hål som uppenbarligen var för litet och fastnat. Jag vet inte hur länge stackarn satt fast där men jag fick iallafall loss honom och då hade han ganska stora skrap-sår på magen och på ryggen/huvudet efter att ha försökt att ta sig loss själv! ( Skeppet befinner sig numera på botten av sopptunnan!)

    Såren på magen håller på att läka bra men hans känselspröt är bortskavda, växer det ut nya eller klarar han sig utan? Sedan så är det såren på ryggen/huvudet då...Det har kommit något vitt ludd i såret som inte försvinner, vad kan det vara? Svamp kanske ? Han hade lite på magen innan med men det försvann av sig själv. Jag har sånt där ektozon salt hemma , kan det vara till någon hjälp tro? Annars så är han lika pigg som vanligt, äter som vanligt och simmar omkring med honan, men det skulle ju vara bra om han blev av med det där vita.

    Mvh / Cissi
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    om det är ludd i såren häll i salt! sök här på forumet ang doseringen, eller köp svampmedicin i affären. viktigt annars kan svampen sprida sig.

    vet inte om spröten växer ut.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      salt utan jodd o utan klumpförebyggande medel

      eller ektozon
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      Arbetssätt...