Nervskadad antennmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axolotl
    • June 2005
    • 54

    Nervskadad antennmal?

    Hej, hoppas det finns någon rutinerad akvarieräv som kan hjälpa mig.

    Jag köpte idag fisk till ett nyuppstartat 325l akvarium. 10 rödfenstetror, 6 neonregnbågsfiskar och en antennmal.

    Rödfenstetrorna och neonregnbågarna ser hur pigga ut som helst men tyvärr
    verkar antennmalen vara rätt illa däran.
    Den ligger helt stilla med utspärrade fenor och ca var 3-4 sekund darrar den till så att det ser ut som att den har epilepsi. Det har sett ut så i över 3 timmar nu?

    När jag köpte malen i butiken hade den en lite trasig bakfena (ej röta) men den hade förmodligen bara åkt på stryk av några andra malar i samma kar så jag trodde inte det skulle vara ngt problem. När tjejen i akvariebutiken fiskade upp den så spärrade den ut fenorna och gjorde sig stel men hon reagerade inte på att det var konstigt och jag antog att antennmalar kanske gör så när de försöker undvika att bli fångade.

    Den såg helt ok ut i påsen. Den låg iofs still men hade ej utspärrrade fenor. Jag lät påsen ligga i akvariet i 20 minuter och fyllde sedan på med akvarievatten 3 gånger med ca 10 minutersintervaller.

    Fisken var lite motsträvig att ta sig ur påsen och sjönk mer eller mindre till botten upp och ner. Den vände sig direkt men sedan har den bara stått still med ovanstående symtom.

    Jag undrar nu om fiken är sjuk eller bara mycket stressad och om det finns hopp om den eller om jag ska låta den gå till de sälla jaktmarkerna.

    Vore även kul att få höra om någon råkat ut för ngt liknande och vet vad det beror på.

    Har testat vatnet med teststickor och nitrit/nitrat=0 och pH mellan 7-8.

    Tacksam för hjälp även om det bara är teorier.
    Senast redigerad av axolotl; 10 September 2005, 17:18. Anledning: stavade som en kratta
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    den är säkert bara stressad, fast mina malar ligger inte med uppspärrade fenor. Du får nog ha den under observation och se hur det utvecklar sig.

    är akvariet inkört? 17 fiskar på en gång är rätt saftigt!

    det har sagts tidigare men jag säger det igen, de där stickorna är inte tillförlitliga. Mitt tips är att du köper dropptest, jag rekommenderar JBLS. Jag har bara ett test och det är nitrit, det är viktigast tycker jag.

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Kanske en pH chock, 7-8 är ju rätt högt...eller har du samma kommunala vatten som affären?
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • axolotl
        • June 2005
        • 54

        #4
        Jag har samma vatten som butiken och akvariet har varit igång i 2 veckor så det borde vara ok tycker jag. Malen verkar iaf ha kryat på sig rejält under natten så det var nog stress (stackare) som du skrev Lenis3. Det verkar som hon överlever men det är väl bäst att hålla ett extra öga på henne närmaste dagarna.

        Kommentar

        Arbetssätt...