Tips ang. vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    Tips ang. vita prick

    Mina fiskar fick "vita prick" för ett tag sedan. Jag började då söka information på internet och hittade då en sida som beskrev hur sjukdomen kan botas med värme (parasiten kan inte fortplanta sig vid en temperatur över 29 grader C) och ev. salt. Eftersom jag är ovillig till att hälla kemikalier i akvariet bestämde jag mig för att testa. Jag kan inte hitta sidan, som beskriver det hela mer ingående, nu (kan leta mer om någon är intresserad).

    Det är viktigt att fiskarna är relativt värmetåliga och gärna även salttåliga. Ungfödare klarar behandlingen bra, enligt min erfarenhet.

    Så här gjorde jag

    - Höjde temperaturen långsamt till ca 32 grader C (30 grader räcker oftast). Höll koll på fiskarnas reaktion hela tiden.
    -Tillsatte (jodfri, grovkornig) salt (ca 1 tsk per 10 l). Även detta lite i taget.
    -Enligt anvisningarna ska behandligen vara i tio dagar eller minst tre dagar efter alla symptom försvunnit.
    -Efter behandlingen görs flera vattenbyten.

    Efter en dag var prickarna borta. Efter ytterligare ca fem dagar sänkte jag temperaturen. Nu, ca två veckor senare, har fortfarande ingen insjuknat igen.

    Jag måste tillägga att jag valde att höja tempen till 32 grader, eftersom det i texten fanns exempel på stammar av vita prick som klarade 30 grader, men inte 32 om jag förstått det hela rätt.
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Klararde dina ungfödare 30 ? vet du om metallpansarmal,anctirusmal och teror klara det ? Har själv vita prick på en svädbärar hona.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • lostgirl
      • January 2005
      • 33

      #3
      Jag har ingen aning. Om du bestämmer dig för att testa metoden ska du nog höja temperaturen lite i taget och hålla nogrann koll på fiskarnas beteende. Salt tror jag dock inte är någon bra idé.

      Jag visste sedan tidigare att mina fiskar klarar höga temperaturer då jag bor i en lägenhet som blir mycket varm under sommaren.

      Ursprungligen postat av platy5
      Klararde dina ungfödare 30 ? vet du om metallpansarmal,anctirusmal och teror klara det ? Har själv vita prick på en svädbärar hona.

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        har själv kört den metoden i flera år,kan bara tala av egen erfarenhet o det funkar perfekt för mig,har inte köpt medecin på flera år.
        // Uffe

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Det är väl det minskade halten av syre i vattnet som påverkar fiskarna, så att de kanske trillar av pinn. Om det är så, så borde man ju se till att vattnet är syremättat d.v.s att ha rejäl ytcirkulation, när man höjer temperaturen till över 30 grader.
          Har du prövat Uffe, får man fler överlevande fiskar då?

          Kommentar

          • Matte_g
            • July 2004
            • 157

            #6
            Jag har precis avslutat en värmebehandling jag med.
            Jag har iof diskus så jag kör 35° i en vecka det fungerar alltid.
            Det gäller bara att ha en ordentlig syresättning i karet då.
            Jag brukar sänka vatten nivån lite så att strilröret kommer ca 2-3 cm över ytan och sen riktar jag den snett neråt så den dra ner syrebubblor i vattnet och så lägger ja i en oxydator.
            Diskusforum.se
            Allt om diskus och lite till.

            Kommentar

            • lostgirl
              • January 2005
              • 33

              #7
              Så var det ja... Jag har en ganska kraftig cirkulation i karet redan, så det var inte något jag brydde mig om att skriva ner på min lilla minneslapp.


              Ursprungligen postat av HazelCR
              Det är väl det minskade halten av syre i vattnet som påverkar fiskarna, så att de kanske trillar av pinn. Om det är så, så borde man ju se till att vattnet är syremättat d.v.s att ha rejäl ytcirkulation, när man höjer temperaturen till över 30 grader.
              Har du prövat Uffe, får man fler överlevande fiskar då?

              Kommentar

              • lostgirl
                • January 2005
                • 33

                #8
                Jag anade att jag inte var den enda som testat det här

                Ursprungligen postat av uffe
                har själv kört den metoden i flera år,kan bara tala av egen erfarenhet o det funkar perfekt för mig,har inte köpt medecin på flera år.

                Kommentar

                • MichaelE
                  • June 2002
                  • 903

                  #9
                  Ursprungligen postat av platy5
                  vet du om metallpansarmal,anctirusmal och teror klara det ? Har själv vita prick på en svädbärar hona.
                  Pansarmalar tål inte salt alltför bra så den kommer nog simma ryggsim rätt snabbt, lägg svärdbärarhonan i ett separat kar och häl på salt där.
                  Men det lättaste sättet att undvika prick e tt ha ett ordentligt UV-C filter.
                  Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                  Nu med både salt och sött .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                  Kommentar

                  • Marlin
                    • January 2005
                    • 156

                    #10
                    Det var intressant information. Jag trodde att man var tvungen att behandla med vitaprickmedicin! Det känns ju helt klart bättre att behandla med salt. Billigare också. Saltet dödar alltså parasiten?
                    Mvh,
                    Malin

                    Kommentar

                    • lostgirl
                      • January 2005
                      • 33

                      #11
                      .

                      Det är värmen som dödar parasiten, den kan inte längre fortplanta sig vid en så hög temperatur.

                      Salt är inte nödvändigt för att metoden ska fungera. Om jag har förstått det hela rätt, så hjälper det till att skydda/bygga upp fiskens hud och stärker därmed immunförsvaret. Alla fiskarter tål inte salt. Ungfödare och många ciklider är dock väldigt salttåliga.

                      Ursprungligen postat av Marlin
                      Det var intressant information. Jag trodde att man var tvungen att behandla med vitaprickmedicin! Det känns ju helt klart bättre att behandla med salt. Billigare också. Saltet dödar alltså parasiten?

                      Kommentar

                      • lostgirl
                        • January 2005
                        • 33

                        #12
                        Jag hittade länken: http://cichlid-forum.com/articles/ich.php

                        Kommentar

                        • Marlin
                          • January 2005
                          • 156

                          #13
                          Bra länk! Det är ju jättebra om man har fiskar som inte tål vitaprickmedicin så bra men tål värme och salt, som t.ex. botior. Parasiten förökar sig alltså fortare vid högre värme men slutar föröka sig och dör när det blir för varmt? Om man inte råkat på en riktigt härdig sort.
                          Senast redigerad av Marlin; 09 September 2005, 18:14.
                          Mvh,
                          Malin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...