Sammetssjukan? Svampinfektion? *orolig*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    • November 2002
    • 279

    Sammetssjukan? Svampinfektion? *orolig*

    Min sambo gjorde helt nyligen en mindre rolig upptäckt; två av våra malawi ciklider har fått små brun/gråaktiga "fläckar" på pannan. En "fläck" vardera. Fläckarna är mer eller mindre runda med ojämn kant. Det ser ut precis som brun/grått pulver har blivit beströdd över pannan. Men det är inte mycket, och det är bara EN "fläck". Hur uppenbaras sammetssjukan och pricksjukan? *orolig* :-(
    Mvh// Pierre
    (check my profile)
  • diverman
    • December 2002
    • 211

    #2
    Vita pricksjukan ser man oftast först på och runt fenorna, en förvarning till att fiskarna är smitatde av denna sjuka brukar vara att dom kliar sig (gnider sig eller simmar mot saker i akvariet). Mina erfarenheter av vita pricksjukan är att den är dödlig för fiska som blivit hårt drabbade. Men det finns medikament mot detta i alla akvariebutiker, kostar runt 100 kr. och ska ges under fem dagar. Jag såg förbättringar på mina fiskar efter 3 dagars behandling.


    Pontus

    Kommentar

    • diverman
      • December 2002
      • 211

      #3
      Vita pricksjukan ser man oftast först på och runt fenorna, en förvarning till att fiskarna är smitatde av denna sjuka brukar vara att dom kliar sig (gnider sig eller simmar mot saker i akvariet). Mina erfarenheter av vita pricksjukan är att den är dödlig för fiska som blivit hårt drabbade. Men det finns medikament mot detta i alla akvariebutiker, kostar runt 100 kr. och ska ges under fem dagar. Jag såg förbättringar på mina fiskar efter 3 dagars behandling.


      Pontus

      Kommentar

      • diverman
        • December 2002
        • 211

        #4
        Kolla denna länk med om du inte redan varit där.

        http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212


        Pontus

        Kommentar

        • diverman
          • December 2002
          • 211

          #5
          Kolla denna länk med om du inte redan varit där.

          http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212


          Pontus

          Kommentar

          • Pierre
            • November 2002
            • 279

            #6
            Tack för svaren, Diverman. Tror nästan att dom har drabbats av sammetssjukan. Frågan är hur den uppenbaras dock. Dom har ju "bara" fått en liten fläck vardera. Har du erfarenheter av sammetssjukan? Verkar underligt om det vore vita pricksjukan. Tycker att dom borde bli rent av prickigare då... Mvh //Pierre
            Mvh// Pierre
            (check my profile)

            Kommentar

            • Pierre
              • November 2002
              • 279

              #7
              Tack för svaren, Diverman. Tror nästan att dom har drabbats av sammetssjukan. Frågan är hur den uppenbaras dock. Dom har ju "bara" fått en liten fläck vardera. Har du erfarenheter av sammetssjukan? Verkar underligt om det vore vita pricksjukan. Tycker att dom borde bli rent av prickigare då... Mvh //Pierre
              Mvh// Pierre
              (check my profile)

              Kommentar

              • petruswang
                • January 2003
                • 327

                #8
                Låter mer som "hålsjukan" eller "hål i huvudet"-sjukan som den oftast kallas. Står beskriver under sjukdomar här på Zoopet.

                /Petrus

                Kommentar

                • petruswang
                  • January 2003
                  • 327

                  #9
                  Låter mer som "hålsjukan" eller "hål i huvudet"-sjukan som den oftast kallas. Står beskriver under sjukdomar här på Zoopet.

                  /Petrus

                  Kommentar

                  • Pierre
                    • November 2002
                    • 279

                    #10
                    Ja du, Petrus! Nu är jag VÄLDIGT osäker! Hur ska jag ta reda på vad det är?! Båda symptomerna (sammetssjukan och hål i huvudet -sjukan) stämmer delvis. Vill ju helst veta vad det är innan det bryter ut totalt för att kunna/hinna medicinera och bota firrarna som drabbats. Nån idé? Kanske ta dom till akvariebutik för "experthjälp"? Mvh //Pierre
                    Mvh// Pierre
                    (check my profile)

                    Kommentar

                    • Pierre
                      • November 2002
                      • 279

                      #11
                      Ja du, Petrus! Nu är jag VÄLDIGT osäker! Hur ska jag ta reda på vad det är?! Båda symptomerna (sammetssjukan och hål i huvudet -sjukan) stämmer delvis. Vill ju helst veta vad det är innan det bryter ut totalt för att kunna/hinna medicinera och bota firrarna som drabbats. Nån idé? Kanske ta dom till akvariebutik för "experthjälp"? Mvh //Pierre
                      Mvh// Pierre
                      (check my profile)

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        Det kan ju lika väl vara ett svampangrepp. Väldigt svårt att bestämma en många sjukdomar utifrån en beskrivning. Svamp botas enklast med salt och kontinuerliga vattenbyten. Börja där och se om det blir bättre. Har du rätt vattenvärden? Fixa det annars.

                        Mvh.

                        Ola
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #13
                          Det kan ju lika väl vara ett svampangrepp. Väldigt svårt att bestämma en många sjukdomar utifrån en beskrivning. Svamp botas enklast med salt och kontinuerliga vattenbyten. Börja där och se om det blir bättre. Har du rätt vattenvärden? Fixa det annars.

                          Mvh.

                          Ola
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          • Pierre
                            • November 2002
                            • 279

                            #14
                            Värdena är bra. Lite salt har dom alltid i vattnet. Vattenbyte sker 2ggr i veckan. Men som du säger så är det svårt att veta. Det är så pass liten antydan dom har. Kan man ta med sig fisken till en akvarie butik tror ni? Det värsta är att jag vill medecinera i tid, för att vara säker på att sjukdomen inte sprids. Men det är lite svårt när man inte vet vad det är!
                            Mvh// Pierre
                            (check my profile)

                            Kommentar

                            • Pierre
                              • November 2002
                              • 279

                              #15
                              Värdena är bra. Lite salt har dom alltid i vattnet. Vattenbyte sker 2ggr i veckan. Men som du säger så är det svårt att veta. Det är så pass liten antydan dom har. Kan man ta med sig fisken till en akvarie butik tror ni? Det värsta är att jag vill medecinera i tid, för att vara säker på att sjukdomen inte sprids. Men det är lite svårt när man inte vet vad det är!
                              Mvh// Pierre
                              (check my profile)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...