Röda fenstrålar på Blågurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Röda fenstrålar på Blågurami

    Min Blågurami hane verkar ha ont i sina fenor på sidorna. Jag har noterat att de är röda i fenstrålarna. Han har perodvis inte använd den ena utan haft den tryckt mot kroppen. Jag har läst i en bok att det tyder på fenröta. Men fenorna fräts inte bort och det är inte stärtfenan eller ryggfenan, endast fenorna på sidorna. Ska jag ta upp honom och medicinera honom mot fenröta?
    Vill inte medininera i onödan för jag är rädd att stressa honom. Men han ser ut att ha ont.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    #2
    Nu har det gått nån vecka och jag har prövat bactopur men han är sämre. Han har ljusröda fläckar på kroppen och gälfenorna är ännu mer röda. Han rycker fram och tillbaka när han står still. Han äter dock men ser inte frisk ut. Jag kan inte avliva honom. Jag är villig att pröva allt. En chans till. Inget jag läst stämmer in på det han har.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Dum fråga kanske men det är inte så att den SKA vara röd i fenorna.
      Mina blågurami har röda "spröt" och röd kant på bukfenan(?), men detta är alltså inget fel utan ett resultat av odling. (http://heeke.myip.org/viewimage.php?id=4)

      Beteendet är dock en annan sak.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Tack för svar, men nej min gurami har inget rött normalt. Jag vet att bukfenan kan vara röd hos vissa men här gäller det främst gälfenorna. Han har som sagt röda fläckar på kroppen oxå. Men han äte så jag prövar en omgång till med Bactopur. Får sen imorgon hur han ser ut.
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5


          kolla om ni hittar ngt här
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #6
            Tack peterhaack, men denna broschyr har jag hemma och den har jag läst sönder redan. Han ser nog lite piggare ut. Frågan är om jag skulle pröva Furanol lite längre fram, just för de så han verkar ha på kroppen.
            En fråga bara: Sera Baktopur, Vad jag får fram av bruksanvisningen så behandlar man dag 1, uppehåll dag 2, behandlar dag 3. Sen är det inte mer? Behövs det inte längre tid?
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Jag tycker vissa bruksanvisningar e lite kryptiska, men om du ser att det hjälper så kör en tur till men gör ett större vattenbyte isf..
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Mollymamman
                • July 2004
                • 198

                #8
                Har nu behandlat honom och 2 dagar efter ser han inte lika risig ut MEN han står stilla på botten och kroppen är krökt i ett S. Jag har noterat att det sipprar lite rött från gälarna emellanåt. Han det vara gälparasiter? Det röda på fenstrålarna är borta.
                Jag har studerat de andra fiskarna och de ser fina ut så han hann nog inte smitta dem om det nu skulle vara parasiter. Någon annan som känner till nåt om hans beteende eller om gälparasiter?
                250L
                Mollyyngel Svärdbäraryngel
                2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                Kommentar

                • Mollymamman
                  • July 2004
                  • 198

                  #9
                  Nu har det gått mer än 20 dagar sen jag började behandla honom. Han är tillbaka sedan några dagar i det stora karet tillsammans med sina kompisar. Han ligger mest på botten eller i nån växt och tar igen sig men han försöker verkligen vara med. Han simmar ganska ofta upp och tar luft. Han ser gammal ut, helt krokig och trött men han är så söt ändå för att han kämpar på. Gälfenorna är dubbelt så korta som de normalt ska vara pga att det som var rött innan har trillat av. Han har emellanåt trådaktig avföring men han äter. Ska försöka med lite grönt idag och se om hans avföring blir bättre.
                  Hur lång tid kan det ta för gälfenorna att hämta sig?
                  250L
                  Mollyyngel Svärdbäraryngel
                  2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...