Fiskar dör, snabbt svar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    Fiskar dör, snabbt svar!

    Har fått problem med att väldigt många fiskar dör, ena dagen är alla pigga och andra så kan två ligga på botten och "chippa". Problemet är att jag inte har en anging om varför. Vattenvärdena är ok, inga synliga skador på fiskarna mer än en liten liten antydan till skador på fenor (väldigt lite!).. Har inga metaller i eller något sånt.

    På 3 veckor har 7 kilfläcksrasboror dött, 8 neontetror och nu är den första guppyn på gång!

    har medicin mot vita pricksjukan och bukvattensot hemma, något som kan hjälpa??

    För 4 dagarsedan stoppade jag i ett kolfilter i hopp om att få bort eventuella gifter men de dör fortfarande!

    har även i ektozon, men verkar inte till att göra någon skillnad...


    Kan det vara för mycket växtgödning??
  • AquaPro
    • August 2005
    • 219

    #2
    Hur Stort är akvariet?
    Hur mkt fisk har du i det?
    Hur länge har burken varit igång?
    Vad har du för filter?
    Hur ofta gör du rent filtret?
    Hur ofta byter du vatten, och hur mycket?
    Har du kollat nitrithalten i vattnet?
    2 Meter Växtburk.

    Kommentar

    • saxmark
      • August 2005
      • 92

      #3
      Hur e vattnet.. Är det klart som tillägg till ovanstående frågor..
      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

      Kommentar

      • Radial
        • February 2005
        • 73

        #4
        170 Liter
        Hade 8 kilfläcks.., 10 neontetror, 3 svärdbärare varav 1 yngel, 1 sorgbandstetra, 4 rödmunstetror.. när de 7 kilfläcksrasbororna dog köpte jag 5 guppys, 2 algätare..

        Just nu har jag altså: 1 kilfäcksrasbora, 3 neontetror, 1 sorgbandstetra, 4 friska och en halvdöd guppy, 4 rödmunstetror, 2 algätare, samt ovan nämda svärdbärare

        burken har varit i gång hos mig ca 1 år, totalt ca 12.....
        Filter är ett biologiskt innerfilter
        byter grovfilter 1ggr/vecka och tvättar (kramar ur och spolar med jummet vatten) de andra filterna 1ggr/4 mån.
        Byter vatten 0,7-1 ggr/vecka knappt 1/3
        Nitrithalten=0

        Nitrir=0
        nitrat=80
        GH: 16
        KH=~0 (strax över noll)
        PH=5.5

        testat med stickor!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          råder väldigt delade meningar huruvida stickor är bra eller inte.
          sök på "stickor" så kan du läsa tråd efter tråd själv.

          nitrat 80 är väldigt högt och efter vad jag läst är dom nivåerna i längden skadliga för fiskar.
          men då stickor är som dom är så kan det va fel.

          kh=0 ingen expert på kh men låter väldigt lågt men återigen kan va mätfel.
          ph 5.5 är rätt lågt vilket en del fiskar inte gllar men det är viktigare med stabilt ph än ett ph som går upp å ner hela tiden.

          dropptester är det bästa så har du pengar så köp dom istället.
          jbl har jag hört mycket bra om och kör de själv och de funkar bra för mej.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Med pH 5,5 och KH 0 har du inga idealiska förhållanden för dina fiskar.
            Du bör även mäta hur mycket pH skiljer mellan morgon och kväll, om du har växter och även i övrigt kan pH sjunka på natten.
            Du byter för lite vatten eller för sällan eller har fel växtnäring om du har ett nitratvärde på 80 mg/l.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              byter grovfilter? vad är det för filter du har?

              mina innerfilter gör jag rent först när jag ser att de inte pumpar lika mycket som vanligt, uppskattningsvis 1ggr/mån (fluval3+)
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Radial
                • February 2005
                • 73

                #8
                Vattenvärdena har varit samma sedan jag startatde akvariet.. Filterna är orginal, dvs juwel.. Skumgummiliknande fyrkantiga filterkuddar.

                Med grovfilter menar jag filtret som är högst upp och är det första som vattnet träffar. Enligt instruktion byter jag detta en ggr/vecka.

                Eftersom vårt dricksvatten(har egen djupborrad brunn) inehåller den mängden nitrat så är det inte mycket att göra åt, vattenbyte lär ju inte hjälpa!

                har varit och kontrollerat vatten hos den lokala akvarieaffären, och dom fick samma resultat med sina tester som jag fick med stickorna föutom nitraten som låg runt 60.
                Senast redigerad av Radial; 03 September 2005, 20:26.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  I Livsmedelsverkets kungörelse används 5 mg nitratkväve som ett riktvärde och 10 mg nitratkväve som ett gränsvärde i kranvatten (SLV FS 1993:35).
                  50 mg nitrat /l motsvarar 11,4 mg nitratkväve per liter.
                  Om halten överstiger 5 mg nitratkväve /l (22 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt.
                  Om halten överstiger 10 mg nitratkväve/l (44 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt och ur hälsosynpunkt.
                  Vatten med mer än 44 mg nitrat/l bör inte ges till barn under ett års ålder.
                  50 mg nitrat/l är den koncentration som används inom EU.

                  Vad har du för pH i brunnsvattnet?
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Radial
                    • February 2005
                    • 73

                    #10
                    Ph: ca 5.5

                    Kommentar

                    Arbetssätt...