Mer info om vita pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin79
    • July 2005
    • 15

    Mer info om vita pricksjukan

    Hej!

    Misstänker att en av mina ciklider har drabbats av vita pricksjukan och har några frågor till er...

    1) Stämmer det om vatten temperaturen är konstant över 28 grader så får fiskarna aldrig vita pricksjukan?

    2) Säg att man har 10 fiskar i ett 80 liters akvarium. Hur lång tid ungefär tar det från och med att första fisken är smittad tills nästa fisk är smittad och till slut alla 10 är smittade?

    3) Kan vita pricksjukan komma med fodret?

    4) Räcker det att byta en del av vattnet om ett kar är smitad?

    5) Kan vita pricksjukan gå bort utav sig själv?

    6) Vilka är de vanligaste symptomen hos en fisk med vita pricksjukan? Gömmer den sig? Vägrar att äta vid matdags? Eller försöker den skrapa bort prickarna mot en sten?

    och slutligen...

    7) Hur lång tid tar det innan den smittade fisken dör? Säg att fisken är en sydamerikansk ciklid.

    Tacksamt för alla inputs!

    Mvh,
    Kevin
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #2
    Hejsan!

    Jag har tyvärr inte svar på alla dina frågor.

    Men jag har själv haft/har vita prick i mitt kar. Det är första dan idag som inga prickar syns.
    Jag upptäckde dem i Tisdags morse, då hade en fisk 4-5 prickar o en annan två prickar, båda var praktbotier. Åkte direkt o handlade medicin och under denna tiden så han prickarna fördubblas plus en fisk till få dem. Sen hälde jag i medlet och efter detta så blev det inte fler prickar, det avstannade alltså. Sen tog det tills idag, två dagar, innan alla prickarna var borta. Så nu håller jag tummarna på att de inte kommer tillbaka. Stod på medicinen att man skulle göra ett delvattenbyte efter 5 dygn, o sen skulle man inte behöva göra mer.
    Så jag hoppas att detta stämmer.

    Jag skulle nog inte vänta o se om jag var i ditt ställe, jag skulle medicinera så fort som möjligt.

    Hoppas att det går bra...

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #3
      Altså går det rejält fort med ökning av prickar samt antalet smittade fiskar.

      har heller inga svar då jag aldrig haft sjuka i mina kar, men passar på att smita in en liten fundering i din tråd

      Är lite fundersam på om jag har vita prick i mitt ena kar. Botiorna är slöa och gömmer sig ovanligt mycket samt en av mina två svart scalare dog igår. Men va inga prickar vad jag kunde se på den som dog och kan heller inte utan tvekan konstatera några på dom andra. Har ju gått säkert två dar sedan botiorna började bete sig konstigt så ökar vita prick med den hastighet som beskrevs ovan borde det ju inte vara det..

      och enligt vad jag hört kan en del av de svarta scalarerna ha en felande gen som orsakar att dom bara blir en viss ålder och sedan dör(detta om dom har två svarta föräldrar). Vet ej om det är orsaken eller kanske någon annan sjukdom..
      blondin!

      Kommentar

      Arbetssätt...