Blir så jäkla trött på detta, vad händer egentligen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #46
    Mina tetror brukar vara nyfikna och framme när jag rotar i akvariet, så de blir nog inte så stressade. Mollys är också ganska stabila. Det finns fiskarter som stressar mer än dessa.

    Håller du dig till städning en gång i veckan så tror jag det är ok.

    Detta med för många fiskar.. Det beror helt på om du har nyttobakterier.
    Om du inte använder Nitrivec så tar det tre till fyra veckor före det finns så mycket bakterier att de kan hantera fiskarna och deras avföring.
    D.v.s det är mycket känsligt om du fyller på med för mycket fiskar.

    Använder du Nitrivec enligt anvisningen i paketet så är det inte samma risker. Du kan fylla i en extra dos när du släpper i fiskar. Du kan i princip inte överdosera Nitirvec eftersom det inte är en kemikalie. Nitrivec är ett koncentrat av nyttobakterier.

    I diskussionen angående botior, så måste du som du redan är inne på kanske avstå eftersom ett stim av sådan + dina tetror + molly som är relativt stora, helt enkelt blir för mycket. Du behöver ha åtminstonde ett 90-120L för den sammansättningen.

    Jag tycker, köp en hane till din molly så mår hon bättre. Helst kanske en hane och hona då levandefödare brukar stressa honorna. Det blir mindre stess per hona om du har två honor på en hane. De klarar din flytt också, så det behöver du inte tänka på.

    Mer viktigare att tänka på är hur du skall transportera alla fiskarna utan att de tar skada, men det kan vara en annan tråd, eller sök tidigare trådar här för tips.

    Men gränsen för ett 63L är nådd, inga fler inköp utöver mollys sällskap förän du har ett större akvarie.

    Om du använder nitrivec som jag rekomendrade och sköter vattenbyten så kan du köpa en till två molly redan nu. Nitrivec hjälper dig nå rätt nivå på nyttobakterier.

    Faktum är att använder man nitrivec på det sätt som bruksanvisningen säger, så kan man snabbstarta ett akvarie i din storlek med dina antal fiskar på en vecka.

    Kommentar

    Arbetssätt...