Blir så jäkla trött på detta, vad händer egentligen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Blir så jäkla trött på detta, vad händer egentligen??

    Känns som mitt akvariumet alltid ska ha en massa förbaskad skit för sig! Sitter jag och tittar på alla fiskarna nu så upplever jag att var och en istortsett är konstig. Förutom dom två yngsta koppartetrorna.

    Men den äldsta mollyn jag har simmar runt som vanligt, men stjärtfenan är ihopkrympen ungefär som dom blir när fiskarna är döda. rätt stela osv. Varför blir det så? Vad är det som är fel?

    Sen min nyaste molly, hon har helt plötsligt fått en ganska krökt sjärtfena, vad är detta då?? Hon har sett normal ut i några veckor, sedan jag köpte henne. Men nu så blir hon såhär?

    Sen den andra äldre koppartetran (den andre dog i bukvattensot för ca: en vecka sedan) Han ligger nu nere i ena hörnet på akvariumet lite på snedden och ser ut att hålla på och dö. Som att den lagt sig där och tänker dö. För det är ju inte normalt dom ska ligga vid botten om det inte är så att dom mår dåligt.

    Vad i h*lvete är det som händer? Känns som att det alltid är nåt!! Sjukdomar och dåliga fiskar hit och dit, jag orkar bara inte! Väntar bara på att hela rubbet ska dö nu för vad än jag gör så verkar det vara fel.

    Hoppas någon kan hjälpa mig lite för det verkar ju inte normalt någonting just nu.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vattenvärden?
    Vattenbyte?
    Tillsättningar?
    Storlek på akvariet?
    Antal fiskar?
    Ålder på akvariet?

    osv osv....

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      Vattenvärden vet jag inte exakt. har teststickor och gjorde ett sånt innan vattenbytet nu. stickan visade med sina färger att det var ganska så OK. mellan 7-8,5 i PH vad jag kan läsa av. kring 17 i KH vilket är gränsfall enligt färgskalan jag har. NO3 och NO2 verkar vara bra för det är knappt någon färg alls på stickan på dom områdena och det betyder på stickan att det är OK. Så några drastiska värden kan jag då inte säga att det verkar som jag har....

      Vattenbyte gjorde jag somsagt nyss. Mellan 30-50%.

      Tillsättningar jag hade i lite salt nu när jag bytte vatten för lite salt ska vara bra för alla fiskar har jag hört. men främst till mollyn. brukar inte använda salt regelbundet utan bara då och då, vilket kanske är lite av felet? salt ska jag kanske endå ha i engång i veckan.

      63 liter är mitt akvarium, 6 fiskar, akvariumet har vart igång ungefär 6 månader

      Vet inte om det säger så mycket. Känns inte som att det går att veta varför dom uppträder konstigt, skulle bra gärna vilja veta varför mollyn blir krökt. Har läst om att fler har det problemet men det verkar inte som att dom kommer fram till varför då heller. Önskar man hade någon man kände som kunde komma och kolla på ens akvarium =(( Ofta känns det som att man ska lägga av med akvariumet för det blir bara strul hela tiden och det är så jobbigt....
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        en sak till jag undrat. När man har höga värden av t,ex PH och nitrit osv, så säger alla att man ska göra ett stort vattenbyte och gärna ofta. Typ nästa dag igen fast kanske inte 50% då. Men blir värdena automatiskt bra av att byta vatten? Känns som att det bara skulle bättra på nitritvärdena ju.....

        För nu har jag bytt vatten och i en annan tråd så frågade jag om man skulle testa vattenvärdena igen efter vattenbyte men det behövde man inte sa en. Kan man vara säker på att värdena blivit bättre av att jag bytte vatten nu? Inte för att värdena verkade vara så dåliga innan men....
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Hej Trollet85
          Hur e dina vatten värden(helt ok kan jag tänka mig)
          Har du gjort ngt nytt(antagligen inte)
          Vilket foder använder du( i en del fall kan det vara fodret som spökar, men e det man minsta anar)
          www.haack.se/sera.htm på de sista fyra sidorna kan man gå igen lite detalier på vad man gjort och inte gjort.
          *Jag vet att copyrighten osv för sidorna, men jag anser att denna har många och bra saker om sjukdomar så jag har satt den där av eget behov*finner dock inget om kopieringsskydd i katalogen.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            Peterhaack skrev under ditt inlägg värden och lite annan info. maten jag har är av märket Wardley, tropical flakes, premium. Den fick jag med akvariumet när jag köpte det...


            Tack så mycket för länken! Det var precis vad jag vill läsa och se bra bilder på sjukdomarna!! misstänker att en del av fiskarna kanske lider av för högt PH värde då det stod något om att gälarna kunde få frätskador.... men jag vet inte! vet ingenting. bara antar och försöker tänka i huvudet vad det är jag sett hos dem egentligen. jag har tyckts mig se att dom ser vita ut innuti sidogälarna. kan det vara att dom håller på frätas då??
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              förresten. det enda jag har i medicinväg är mycopur, hjälper inte den mot det mesta?? står om en massa pur mediciner men typ ingenting om mycopur =((
              det jag upplever mina fiskar oftast har är hudsjukdomar/munsjukdomar och sånt som har med gälarna att göra...... med hudsjukdomar menar jag att färgen flagnar och t,ex mina mollysar, får en grå/vit färg istället.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • efred
                • July 2005
                • 168

                #8
                Beträffande den krökta mollyn så beror såna symtom ofta på inavel. Ungfödarna är tyvärr väldigt sönderavlade.

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  efred men borde inte det vart så sedan födseln? den symtomen har dykt upp alldeles nyss på min molly...
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Mycopur

                    Ursprungligen postat av trollet85
                    förresten. det enda jag har i medicinväg är mycopur, hjälper inte den mot det mesta?? står om en massa pur mediciner men typ ingenting om mycopur =((
                    det jag upplever mina fiskar oftast har är hudsjukdomar/munsjukdomar och sånt som har med gälarna att göra...... med hudsjukdomar menar jag att färgen flagnar och t,ex mina mollysar, får en grå/vit färg istället.
                    Om du kollar på diagnoser så står det vilken medecin som de rekomenderar, men det finna andra märken som man kan ha som ha samma effekt.
                    Ditt kar e inte så stort och därför kan det vara svårt att få det stabilt litet kar ja då händer det massor av saker snabbt.
                    Jag skulle nog rekomendera att du köper ett nytt vätske test för pH och nitrit test.
                    Kolla lite mer i sera handbok. Det är inte så att jag gör reklam för deras saker men deras rådgivare e helt suverän, men jag e kankse ensam om det =O)
                    Ha en bra dag och jag hoppas detta hjälper dig lite på traven.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      hm. ne jag tänker inte köpa ett nytt Ph och nitrit test. jag har tjatat om det i tidigare trådar att jag lägger inte ut så mycket pengar på sånt. multisticksen ska duga gott och väl vad jag hört. och dom visade det var rätt ok, möjligtvis att PH är en aningen högt. men det verkar ju bara finnas en sak att göra åt det och det är att hälla i PH-minus. men jag har inget sånt och har ingen lust att gå och köpa medicinflaskor och saker hit och dit för flera hundra. verkar som jag skulle behöva ännu fler olika medicinflaskor + sådana där PH medel och dom kostar ju en 60kr styck. har inte råd med alla dessa medel!

                      kan jag medicinera med mycopur tro? som jag skrivit i en annan tråd så hade min nya molly en fläck som såg ut som ett jack/sår av något slag. nu har det blivit ännu större och är vitt/silver, som att hon tappat färg där. vad är detta?? visst ska väl mycopur hjälpa mot detta??
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Kan bara hålla med efred om att levandefödare är extremt känsliga (troligen pga inavel). Hade liknande problem som dig i början. Jag misstänker att det beror på att levandefödare är känsliga från början, sen utsätts dom för diverse nitritspikar i små kar och nya kar, vilket gör dom ännu känsligare. Dom får helt enkelt nedsatt immunförsvar. Sen är dom ett lätt byte för diverse parasiter och svampangrepp och andra sjukdomar.

                        Nu har jag kilfläcksrasbora och gurami och dom är mycket mer stabila. Inga fler dödsfall.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          ska jag medicinera med mycopur eller? hela karet? har bara transportpåsar ifall jag ska ta denna mollyn avsides och medicinera han. det ser ut som han har något tjockt vitt i gälarna på sidan. är det att det håller på frätas? som jag läste om...
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            hej!
                            mina ungfödare blir förr eller senare alltid smala och får krökta ryggar och dör sen! Jag missköter alltså inte fiskarna utan vad jag förstått är det extremt vanligt med dåliga gener hos just ungfödare. Detta gör att de blir mindre motståndskraftiga och dör rätt snabbt.

                            Alltså, det låter som du har koll, och om man bortser från mollysarna, hur är läget då? Tetran kanske är gammal..
                            tips är att ha i salt i vattnet för det brukar hjälpa mollysar, vet inte hur mycket salt men rätt mycket har jag för mig.

                            pröva salt först och kanske därefter medicinen, det skulle jag ha gjort.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Fred fish
                              • July 2004
                              • 120

                              #15
                              Hej,

                              Jag kommer ihåg en av dina trådar Trollet, som du startade den 18/8. Den började så här:

                              "Jag tänkte göra en bekännelse och se vilka reaktioner jag får. det är så att jag aldrig mäter några värden i mitt vatten. än så länge har det gått väldigt bra och fiskarna mår bra".

                              Jag vill inte vara för elak, men jag tycker nog du borde skaffa dig rejälare testgrejer och börja göra det du för bara ett par veckor sedan hävdade var sådant som var onödgt. Resultatet av att inte ha koll ordentligt på sina vattenvärden ser vi ju nu, med ordentliga dropp-tester istället för dessa stickor skulle vi ju kunna få svart på vitt betydligt mer exakt vilka förutsättningar du har i ditt kar.

                              Du frågar också: "Men blir värdena automatiskt bra av att byta vatten?" Vattenvärdena blir bäst om man gör hyfsat stora och regelbundna vattenbyten, men om man trots detta har fått för höga värden så gör stora täta vattenbyten att koncentrationen av de giftiga ämnena blir lägre.

                              Du skriver också följande: "har inte råd med alla dessa medel!"

                              Nu kanske jag låter onödigt elak, men jag anser att om man skaffar sig djur får man också vara beredd på de kostnader som uppkommer i samband med detta. Har man vatten med mycket klor i kranen hemma så ska man ha råd att köpa vattenberedningsmedel, har man sjuka fiskar ska man ha råd med medicin, har man vatten man ska testa så ska man ha testutrustning (antingen själv eller tillsammans med andra). Kort sagt, har man inte resurser nog att ta hand om djuren om något oförutsett inträffar kanske man inte ska ha djur, för vem vill låta dem lida?

                              Trots ovanstående, ett uppriktigt lycka till med fiskarna. Var noggrann med vattenbytena, fortsätt läs akvarielitteratur och framför allt, lär av misstagen. Alla kan vi göra fel, men det som avgör om jag tycker det är ok eller inte att fortsätta hålla djur är förmågan att lära av just dessa.

                              Mvh Fredrik
                              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
                              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...