Stressar fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Stressar fiskarna?

    Jag har fått en invasion av avlånga snäckor med hårt skal. Min fråga är nu om jag ska 1. Ta upp alla fiskar, tömma akvariet på vatten, behandla allt med snäckdödande medel, eller 2. Köpa mig några sebrabotia att ta hand om invasionen, eller 3. Låta dem vara kvar? Om jag använder snäckdödande medel måste jag göra om det igen om någon vecka för medlet tar inte död på rommen. Hur klarar fiskarna av att bli flyttade till en back med cirkulation i 3 timmar? Är det värt det?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    #2
    Ser att jag lagt denna tråd på fel ämne. Hur flyttar jag?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Köp ett par botior, inte mödan värt o skrämma slag på fiskarna, för att rensa bort lite sniglar, som antagligen ialla fall återuppstår. Låter som malaysian trumpet, eller vad de heter.. De dåliga nyheterna är att de är nära nog odödliga, och förökar sig i mängder. Det positiva är att de i stort sett bara käkar foder rester, och altså inte käkar en massa växter. Ett par smarta botior lär sig klippa en bit snigel i taget. En fulvuxen individs skal är så hårt att det kan orsaka dig stora obehag om du trampar på det, medans sniglen inte tar någon som helst skada. som yngre funderade jag mer än engång på att ha dem som pilspetsar... trä hade de antagligen inte tålt, men frigolit och andra "måltavel material" hade inte varit något problem.. det föll dock på storleken.

      En av de bättre sniglarna att ha i ett akvarium om man ska ha några, brukar även vara ljusskygga och gräva ner sig på dagarna.
      B!

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Tack för svaret. Jag tror nog jag ska köpa ett gäng botior. Känns enklast. Jag har ju plats för dem och att försöka utrota snäckorna/sniglarna känns lönlöst. Nu när jag slamsög hittade jag två stora snäckor, minst 2 cm långa. Jag stoppa dem i en vas med akvariesten i botten. Tänkte min dotter kunde ha dem. Kan de leva i vasen med akvarievatten och sten om man matar dem lite med fiskmat och byter vatten? Behöver de cirkulation?
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Vattnet lär bli dåligt om det inte bytas lite nära nog dagligen, och jag vet inte om de är värda besväret... en - två flingor foder borde vara nog för att hålla dem igång en vecka i taget dock. Om de hittar dem.

          B!

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #6
            Ok, det var inte tänkt att spara dem. Min dotter är 5 år och tyckte de va så fina. Men för mig är de heller inte värda det. Men kan barn vara envisa?
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              läst att 0.5-0.75% salt tar död på snäckor.
              vet dock inte om det gäller alla snäckor eller vissa specifika arter.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...