hela akvariumet dött på 24h!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jamba
    • August 2005
    • 6

    hela akvariumet dött på 24h!

    I lördags köpte vi 6st guppy till vårt akvarium på 100L. Där hade vi redan 2 scalarer, en gammal mal, några kardinaltetror och tre kopparbarber. Det har varit ett fungerande akvarium i flera år. Jag gjorde precis som det står på påsen när jag la i fiskarna. Lät dom ligga i 40 minuter innan jag pytsade i lite vatten och sen upprepade jag det 3 ggr innan jag släppte i dom. När vi kom hem igen på söndagen var nästan alla fiskar döda! Vi försökte rädda dom som levde genom att lägga dom i en hink men det gick inte att rädda en enda. Vad hände???
    Jag var i affären där jag köpte fiskarna och fick 5st barber för att starta upp. Jag hade även med mig vatten från det gamla akvariumet men dom kunde inte sen något fel. Nu är akvaruimet rent och allt är tvättat jättenoga.
    Vad brukar affären göra i sådana här situationer? Kan man begära fisk tillbaka eller ersättning? Nu fick jag 5 barber och löfte om en bra rabatt när jag ska köpa nya fiskar när akvariumet kommit igång, men var det dom som orsakade det??? eller var det bara ren otur???
    /Kristina
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Fråga: hällde du i påsens innehål i karet alltså all vätska me däribland vätskan som kom från akvariehandlaren?
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Om fiskarna dör på en kort tid är det med all sannolikhet av en förgiftning.
      Var fiskarna livlig och glada tidigare, när gjorde du vattenbyte senast och hur stort?
      Vilken fär var gälarna på de döda fiskarna.
      Hur mycket vatten var det i påsen från butiken om du gjorde som frågan ovan.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Jamba
        • August 2005
        • 6

        #4
        Jag hällde tyvärr i vattnet från affären, på påsarna står det ju att man ska göra det. Det var två påsar med några dl vatten i varje.
        Jag bytte hälften av vattnet för 2-3 veckor sen.
        Jag kunde inte se så mycket på fiskarna innan mer än att dom gärna var uppe vid ytan så någon förgiftning är nog möjlig.
        Jag kunde inte se något på dom gamla fiskarna. jag kan inte se något särskilt på gälarna.

        Kommentar

        • Jamba
          • August 2005
          • 6

          #5
          var det jag som klantade mig och hade i allt vatten?
          eller var det affären som hade skitigt eller dåligt vatten? i så fall kan man få någon ersättning från affären?
          eller är det sånt som bara händer??? och man får lunga ut sina surt förvärvade slantar och köpa nytt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            De dog med all säkerhet pga någon slags förgiftning som Kramfors skriver.
            Det låter dock fullkomligt otroligt att det skulle bero på vattnet i påsen - om det var så dåligt att det på kort tid skulle ha förgiftat ett akvarium så hade fiskarna inte levt i påsen.
            Visst finns det vissa bedövningsmedel som vissa större grossister lägger i påsen och då är det inte lämpligt att lägga det vattnet i akvariet - men detta använder knappast affärer till en normalkund.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag tror inte de dl var orsaken, butiker byter ofta vatten, byter butiken inte vatten ofta med den fisktäthet de brukar ha så har de inga fiskar att sälja.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Jamba
                • August 2005
                • 6

                #8
                fiskarna i affären såg pigga ut idag också när jag var där så det måste vara något som hänt när dom kom i kontakt med mitt vatten, annars borde dom andra ha dött i affären tycker jag...
                underligt... och väldigt tråkigt!
                Mest synd var det på min fina mal som hade blivit så stor

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jamba
                  var det jag som klantade mig och hade i allt vatten?
                  eller var det affären som hade skitigt eller dåligt vatten? i så fall kan man få någon ersättning från affären?
                  eller är det sånt som bara händer??? och man får lunga ut sina surt förvärvade slantar och köpa nytt.
                  De där påsarna med "hur göra" tycker jag e värdelösa (jaja ni andra gör likadant blabla)
                  Jag skulle aldrig i mitt liv släppa ut det vatten jag får med mig från akvariehandlarna i mina kar (inte ens om det kom från Åled, nej faktiskt inte). Men koppa in dem det är en viktig sak, jag låter påsarna ligga i karet *öppnade* i 20-30min för att få upp samma temp i påsarna som i karet lite längre får de ligga om de hunnit kallna(vid vinter väder) KOM IHÅG ATT TORKA AV PÅSARNA(man vet aldrig ngn klant kan ha spilt rengörnings medel eller liknade på dem.
                  Sen börjar in koppningen denna koppning kan vara lång men fungerar neb 50min lite mer ibland var 10/15min en koppvatten knappt ca 1-1.2dl per gång.
                  När koppningen är klar häller jag ur vattnet med fiskarna i en håv och vattnet i en spann sen ner med fiskarna.
                  Men aldrig vatten från andra kar i mina kar....
                  Nej jag säger inte att det var affärens fel eller ditt det händer dock ibland att det blir så i karen.
                  MEN det kan ha varit så att det varit ngt UTANPÅ påsen som inte vart bra för fiskarna DÄRFÖR mådde fiskarna bra i påsen....
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Det var intressant att hör detta om själva påsen. Jag gör så att jag alltid sköljer av den i en skål innan den placeras i akvariet. Trodde jag var lite FÖR noga, men bara detta med tidningspapper som sveps om och allt annat shit som kan sitta på. Bäst att vara noga.
                    Svea

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Jag skulle aldrig i mitt liv släppa ut det vatten jag får med mig från akvariehandlarna i mina kar (inte ens om det kom från Åled, nej faktiskt inte).
                      Finns helt klart olika åsikter om detta - förutsatt att inte vattnet innehåller bedövningmedel (vilket i stort sett bara används av stora exportörer utomlands) och vattnet i påsen stinker så har jag alltid släppt ut vattnet i påsen i akvariet.
                      Jag har aldrig råkat ut för ett bakslag pga detta och då handlar det ändå om oerhört många inkoppningar under årens lopp (ägde bl.a. under en period europas största akvarieaffär).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jamba
                        eller är det sånt som bara händer???
                        Det det är verkligen inte sådant som bara händer!! Tyvärr är det ju otroligt svårt att spåra felet.. Men jag skulle kräva en hel del från affären och jag tror att de ger dig viss ersättning åtminstone, nöjda kunder är bra reklam.

                        Själv häller jag över hela påsens innehåll i en plastback som får flyta i akvariet. Efter 15-30 min börjar jag koppa över vatten och håller på så i 1-2h. Sedan håvar jag över fiskarna till akvariet och häller ut vattnet ur backen i slasken.
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag skulle aldrig i mitt liv släppa ut det vatten jag får med mig från akvariehandlarna i mina kar (inte ens om det kom från Åled, nej faktiskt inte).
                          Finns helt klart olika åsikter om detta - förutsatt att inte vattnet innehåller bedövningmedel (vilket i stort sett bara används av stora exportörer utomlands) och vattnet i påsen stinker så har jag alltid släppt ut vattnet i påsen i akvariet.
                          Jag har aldrig råkat ut för ett bakslag pga detta och då handlar det ändå om oerhört många inkoppningar under årens lopp (ägde bl.a. under en period europas största akvarieaffär).
                          går på Kjells linje här.

                          har aldrig köpt fiskar där vattnet luktat skumt eller konstigt.
                          på sin höjd har det kunnat lukta fisk.
                          kan ju tilläggas att ja bara har köpt fisk i 2 butiker båda erkänt bra.

                          men ja häller bort de mesta vattnet först men inte allt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            men ja häller bort de mesta vattnet först men inte allt.
                            Ja just därför kanske oxå du har ju spätt ut det vattnet med ditt kar vatten och du häller bort det mesta då är där kanske inte så mycket kvar av akvariehandlarens vatten kvar.
                            Kvittar just nu som jag sa så kanske det satt NÅGOT utan på påsen som gjorde fiskarna dåliga, inte många tänker på att skit kan fastna där med, vissa har ju sina påsar liggandes under disk där har de sina tejper, måttstockar och annat kul, de tvättar av disken eller liknanade med ngn typ av sprayflaska och vips "mister muscle" blir "mister fish dead".
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...