Diskus-sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skalman79
    • August 2005
    • 11

    Diskus-sjukdom

    Hej!

    Jag har fått misstänkt sjukdom i mitt diskus-akvarium med 4 vf Tefe-Discus. En av de mindre fiskarna har fått en ngt gulare nyans och blivit lite apatisk. Den simmar omkring nästan lika mycket som tidigare, men blir ständigt på-buffad av sina (fd) kompisar. Den äter inte heller mat sedan två dagar tillbaka.

    Efter ett mindre vattenbyte (10%) igår har det blivit ngt bättre, men fortfarande inte ok. Den äter fortfarande inte som tidigare och verkar inte speciellt pigg. Inga andra synliga prickar finns, endast färgförändringen blå till gul.

    Har fuskat något och använt kranvatten vid de senaste vattenbytena istället för mjuk-vatten. Temperaturen ligger på 27-28 grader. Kanske det kan vara bra ledtrådar?

    Hjälp önskas snarast.

    /Skalis
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Hur mycket vatten byter du och hur oft?Vad ger du för mat och hur ofta? Hur stora är fiskarna, jag skulle preliminärt gissa att de hela e mobbing relaterat iom att de e bara 4 diskusar. Hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • skalman79
      • August 2005
      • 11

      #3
      Jo, jag har fyra stycken större diskusar 15-20 cm i 220 liters kar. I samma kar finns stim med kardinaltetror och även två gibbiceps. Vattnet byter jag en gång i veckan, cirka 25-30 liter till enbart mjukt vatten. Jag vet att det nog är lite för lite, men det har funkat hittills.

      Om man tittat noga på den numera gula fisken har den även fått ojämna fenor, inte som hål utan bara på kanterna. Den tillhör inte längre stimmet verkar det som, den håller sig mer för sig själv i bakgrunden.

      /Skalis

      Kommentar

      Arbetssätt...