Vad är det som syns på min mollys hud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Vad är det som syns på min mollys hud?

    Kollade på dom nu lite och tyckte att den ena såg lite stel ut och bakfenan såg så tunn och genomskinlig ut, ska det vara så? det är en hane...

    sen honan har typ ett jack på sidan ganska långt ner, som att någon bitit henne eller att det har blivit bortskrapat. är hon sjuk? ska jag medicinera med mycopur som jag har, ifall det är en hudsjukdom??

    sen undrar jag om det är något konstigt med att det ser ut som att mollysarna har "guldstänk" på huvudet. är det alger som fastnat bara eller är det också någon hudsjukdom? ser ut som det blänker lite småkorn som om de skulle vara lite guldstänk eller sand eller nåt. har inget sant i karet heller så..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    Vet inte vad dina har för fel,men min mollyhona är lite silvrig på kroppen,jag tror att det är hanen som stressar henne så hon tappar färg, jag ska köpa en till hona bara det vardag.
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      jo min hane har tappat väldigt mycket färg under dom månader jag haft den. beror det på stress? men honan verkar inte ha det problemet. det är nåt annat konstigt med hennes hud. ser ut ungefär som att hon blivit bortskrapad hud där, biten eller nåt... =\
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        Jag kan inte säga OM dina fiskar har någon sjukdom.

        Men, om du tidigare haft ett nitrit problem i akvariet så kan fiskarna ha kvar vissa skador som tar tid att läka.

        En av mina platy som fick en nitrit skada har inte börjat bli normal förän en månad efter problemet.

        Angående medicinen, använd inte medicin om det du inte är 100% säker att det är en sjukdom som medicinen kan hjälpa mot.
        Du har en beskrivning av olika sjukdommar på denna länk http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123

        Sammetsjuka är en sjukdom som har bla. gula små prickar som lite liknar gult/guld damm.

        Men ha inte för bråttom att ställa den diagnosen.
        OM man haft dåliga vattenvärden tidigare så kan det bli så att vissa sjukdommar blossar upp eller att symtom kommer.
        Ofta rättar det till sig med korrekta vattentemperaturer och i vissa fall lite salt i akvarievattnet.

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          svårt att veta om de är den sjukdomen då jag aldrig sett den förr och det verkar inte finnas någon bra bild på den. men visst, beskrivningen låter ju rätt trolig då min mollyhona har lite guld damm på sig... men de kan ju vara något annat också.

          undrar också vad som kan hända om man medicinerar när det egentligen inte behövs? när jag trodde min tetra (som nu är död) hade någon hudsjukdom så medicinerade jag med mycopur, men bara i en dag för den insåg jag att det var bukvattensot.

          men det där "jacket" i mollyhonan oroar mig lite. vet inte alls vad det kan vara.... kanske bara är så? behöver ju inte betyda något.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          Arbetssätt...