Tigerbarb kippandes efter luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinusJ
    • August 2005
    • 2

    Tigerbarb kippandes efter luft

    Min ena tigerbarb beter sig konstigt. Han ställer sig helt vertikalt och beter sig konstigt. Under huden är han väldigt röd precis som om han har blödningar. Det började i förrgår och har fortfarande inte gått över. Vad kan det vara?
    Kan han fått något i halsen? Köpte dem för en veckan sedan..
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #2
    Kan kanske vara så att han har sjukdomen bukvattensot? min fisk hade det nyss och han uppförde sig sådär..... hade mörka fläckar på kroppen och såg ut att ha lite blödningar. ser han uppblåst ut??
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Han verkar ju inte må så bra. Har du kollat vattnet? När bytte du vatten sist och hur mycket vatten bytte du? Är han den enda fisken som har dessa symptom? Prognosen ser ju inte så god ut...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • LinusJ
        • August 2005
        • 2

        #4
        Han ser inte så uppblåst ut...han åt inte nu fast han är uppe vid ytan. Jag har haft igång akvariet ungefär en vecka och har inte bytt vatten än. Där är en barb till som börjar få samma symptom. Får nog införskaffa lite medicin imorgon om det inte är för sent då....Trist på såna livliga fiskar, det märks snabbt om dem inte mår bra

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Ojoj... Fara på färde!!

          Det verkar som det var dags för en nitritförgiftning och ingen sjukdom. Byt genast hälften av vattnet och tillsätt nitrivec eller nån annan likvärdig bakteriekultur. Om du har akvariesalt så tillsätt det också för det skyddar fiskarnas slemskikt och lindrar skadorna av nitritförgiftningen. Köp inte fler fiskar och mata absolut inte. Fiskarna klarar sig utan mat i en vecka tom två!!

          Läs dessa länkarna för att få lite pejl på hur balansen i ett akvarium fungerar:






          Lycka till!!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          Arbetssätt...