Stor fläck på ryggen av ancistrus dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    Stor fläck på ryggen av ancistrus dolichopterus

    Har två stycken ancistrus dolichopterus.

    En av dem har en stor ljusare fläck på ryggen sittande framför ryggfenan, ser märklig ut.
    Han är ca 4cm i storlek. Märket är runt, till formen och storleken liknande en mun från mal.

    Jag kan inte se det bommulsliknande ludd som beskrivs av andra som en parasitsjukdom. Märket blir inte märkbart större vad jag kan se. Inte heller blir de fler.
    Den andra jag har, har inte fått något sådant på sig.

    Jag misstänker en parasitsjukdom eftersom jag aldrig sett något liknande.
    Men.. Kan det vara så enkelt som att den andra malen försökt tugga (suga) på honom?
    Eller känner någon igen detta?

    Jag kan försöka knäppa en bild på det om ingen känner igen symtomen, men han är duktig att gömma sig när jag är för nyfiken på honom.
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Beroende på om man tex har ljusa stenar eller ljust grus så kan ancistrusar skifta i färg och se lite flammig ut/få ljusa partier på kroppen!
    Den är lite av undervattensvärldens kameleont!!

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Mina ancistrusar ändrar pigment ibland så ofta som 1 gång i halvtimmen från helt svarta till alldeles beige med mer eller mindre ljusare fläckar. Frågade samma sak här på forumet när jag skaffat mina ancistrusar.

      Du behöver nog inte oroa dig alls så länge du ser att de är mulliga och pigga.
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        Då skall jag inte oroa mig. Jag visste de kunde ändra färg, men när det bara var en fläck som inte förändat sig under de sista veckorna så blev jag orolig.

        Pigg och rund det är dom båda två.

        Kommentar

        Arbetssätt...