Prickarna försvinner inte trots medicin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLinan
    • March 2005
    • 32

    Prickarna försvinner inte trots medicin

    Jag har använt mig av JBL:s Punktol pga. att jag fick vita prick på mina fiskar. Efter 3 medicineringar är nu fiskarna ännu prickigare. Vad ska jag göra??
    Jag har haft rätt dos, höjt temperaturen och bytt vatten inför varje medicinering, men det blir ju bara VÄRRE.
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    de är inte för gammal medicin? de kan ju vara så att de är imun mot just den medicinen testa en annan... de tar även ofta ett par dagar innan prickarna faller bort... med tre medicineringar menar du 3dagar eller tre omgångar? ifall de är tre dagar så är det nog bara att dom inte hunnit fara bort än

    Mvh Daniel

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Hej

      typ av fisk?
      hur många e prickiga?
      hur stort akvarium?
      vilken dos har du gett?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Två tips till är att sänka vattennivån, så att du verkligen får den dosen/koncentrationen som föreskrivs samt att se till att sprida medicinen nere vid sanden och inte bara vid ytan.

        Kommentar

        • LillaLinan
          • March 2005
          • 32

          #5
          Nu börjar det nog hända saker. Jag har medicinerat varannan dag och ska nu göra den 4:e medicineringen, det är alltså dag 7 nu.

          Jag har ju bl.a. elefantnosfisk så jag vågar inte prova med sorter som den ska vara överkänslig mot. Sen hörde jag någonstans att ghosten och knorrmalarna ska vara känsliga oxå. Har även praktbotior och det är de som fortfarande är lite prickiga, men det verkar som om det går framåt nu.

          Akvariet är på 240 liter och jag har gett dem medicin för 200 liter (eftersom sanden osv. tar bort en del av massan). Sen vågar jag inte överdosera OM de är känsliga mot det. Medicinen är helt ny och inte utgången.

          Sprider inte medicinen sig själv med hjälp av pumpen? Blir den sämre om den först cirkulerar genom pumpen innan den sprids ut bättre i karet?

          Kommentar

          Arbetssätt...